nieuws

AH Belgiëplein is beste leerbedrijf 2019

Branche & Bedrijf 1209

AH Belgiëplein is beste leerbedrijf 2019
Assistent-supermarktmanager Stijn Schipmölder. Foto: Albert Heijn

SCHEVENINGEN – Albert Heijn Belgiëplein in Amsterdam is winnaar van de CBL-verkiezing Beste Supermarktleerbedrijf 2019. ‘Een compleet leerbedrijf met leerlingen van alle niveaus.’

Het CBL maakte de winnaar donderdag bekend tijdens zijn Haringparty in het Kurhaus te Scheveningen. De medewerkers van deze AH vormen een hecht team, aldus de vakjury in het juryrapport: ‘Het winkelteam heeft een sterke onderlinge band waardoor de collega’s een familiegevoel met elkaar ervaren. Het kader van de winkel zet zich gepassioneerd in voor de persoonlijke groei van medewerkers en zoekt altijd naar talent onder de medewerkers op alle afdelingen. Met de medewerkers worden talentplannen opgesteld waarmee zij worden uitgedaagd en begeleid om deze te realiseren. De wijze waarop dit gebeurt leidt tot een leercultuur op de winkelvloer die niet afhankelijk is van de inzet van een paar personen.’

Maatschappelijk betrokken

De winnende supermarkt wordt tevens geroemd om zijn maatschappelijke betrokkenheid. Zo participeren supermarktmedewerkers in buurtactiviteiten als lunches met ouderen en een lokaal voetbaltoernooi. Daarnaast biedt de winkel arbeidsplaatsen aan mensen met een Wajong-uitkering. ‘Ook werken we samen met Bureau Halt en de Kinderbescherming’, aldus de winnende assistent-supermarktmanager Stijn Schipmölder. ‘Wij geven zo jongeren de kans om hun taakstraf te voldoen in de vorm van een arbeidscontract bij Albert Heijn, zodat zij kunnen investeren in zichzelf.’

AH Belgiëplein werkt intensief met scholen

De AH op het Belgiëplein werkt intensief samen met vmbo-scholen, ROC’s en Hogeschool Stenden. (Deel)studenten krijgen er volgens de vakjury ‘uitstekende ontwikkelmogelijkheden binnen een uitdagend en persoonlijk leerklimaat’, aldus de jury in het juryrapport. ‘Competentiescans en opleidingsprofielen bepalen waar de focus van de opleidingen ligt. Dit gebeurt “met de neus in de bloemkolen”: als de standaarden niet passend zijn voor een individu, dan worden deze passend gemaakt op de persoonlijke talentontwikkeling.’

AH: ‘Mooi dat inspanningen gezien worden’

Albert Heijn is ‘heel blij’ met de prijs. ‘Het is mooi dat onze inspanningen op het gebied van leren en ontwikkelen gezien worden’, zegt woordvoerder Anoesjka Aspeslagh. ‘Zowel door de collega’s in de winkel, die hun winkel hebben opgegeven, als door de vakjury.’ Aspeslagh benadrukt dat de winkel op het Belgiëplein niet als enige AH-supermarkt met zoveel energie en passie bezig is met het opleiden en ontwikkelen van hun medewerkers. ‘Ongeveer één op de vier mensen in Nederland heeft ooit bij Albert Heijn gewerkt’, meldt ze. ‘Dit betekent dat jaarlijks duizenden jongeren hun eerste werkervaring opdoen bij Albert Heijn. Een goede start op de arbeidsmarkt bereik je met werkervaring én een diploma op zak. Albert Heijn steekt daarom veel energie in het opleiden en begeleiden van medewerkers. Bijvoorbeeld met gratis eindexamentrainingen, interne opleidingstrajecten en intensieve samenwerking met opleidingsinstanties in de omgeving van de winkel. Daarmee maken wij het mogelijk voor collega’s om – zowel in- als extern – door te groeien.’

Beste leerbedrijf

Het CBL organiseerde de verkiezing van het beste leerbedrijf voor de derde keer en er waren volgens het bureau meer inzendingen dan in 2018. Andere kanshebbers op de titel waren een Coop Vandaag uit Utrecht en een Haagse Hoogvliet.

Reageer op dit artikel