nieuws

Wakker Dier laakt kipkiloknallers AH

Branche & Bedrijf 1189

Wakker Dier laakt kipkiloknallers AH

AMSTERDAM – Wakker Dier verwijt AH in een nieuw radiospotje dat de marktleider wel oog heeft voor gezonde klanten maar niet voor  gezonde kippen.

Albert Heijn heeft volgens de actiegroep ‘heel wat over’ voor gezonde klanten, maar niet voor  gezonde kippen. ‘Albert Heijn maakt gezonde sier met sapjes en groentefrietjes, maar laat ondertussen de kippen in hun eigen stront staan’, aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.

‘AH-kip minste  ruimte’

Volgens de dierenrechtenorganisatie zijn geen supermarkten waar kippen minder ruimte krijgen dan de AH-kip. ‘Die kip leeft met 16 op een vierkante meter. Ter vergelijking: bij Jumbo-kippen is dat 13 en bij biologisch 10 per vierkante meter. Daarnaast krijgen ze geen daglicht en lopen en liggen ze de hele dag in hun eigen uitwerpselen’, aldus Wakker Dier. Dat zorgt volgens Wakker Dier voor gezondheidsproblemen. ‘En daarbij geldt: hoe meer kippen per vierkante meter, hoe groter de kans op voetzweren’, aldus Hilhorst. AH zou daarom minder kippen per vierkante meter moeten gaan houden.

Marktleider  zet de norm

AH verergert volgens Wakker Dier de  problemen door veel meer dan andere  ketens te stunten met kip. ‘Het gemiddeld aantal kipkiloknallers bij supermarkten ligt begin 2019 op 59. Albert Heijn presteert het om in dezelfde periode bijna 150 keer kip zonder keurmerk in de aanbieding te doen.’ Dat AH daarbij de leefomstandigheden van zijn kippen niet verbetert, heeft volgens de actiegroep ook gevolgen voor de kippen van andere supermarkten. ‘Albert Heijn is de grootste speler in supermarktland. Alle concurrenten kijken dus wat Albert Heijn doet. En zolang die niks doet, verbetert het leven van de andere supermarktkippen ook niet’, stelt Hilhorst.

 

Reageer op dit artikel