nieuws

Natuurwinkel Alphen sluit, Ekoplaza komt

Branche & Bedrijf 3959

Natuurwinkel Alphen sluit, Ekoplaza komt
De inmiddels gesloten vestiging van Natuurwinkel in Alphen aan den Rijn. Foto: Google Streetview.

ALPHEN AAN DEN RIJN – Ekoplaza ziet toekomst in een vestiging in Alphen aan den Rijn terwijl een vestiging van Natuurwinkel het niet redde en noodgedwongen sloot.

Ekoplaza opent medio november een vestiging in Alphen aan den Rijn. Dat wordt bevestigd door formulemanager Geert-Jan Smits. Smits laat aan Biojournaal weten dat er aan de Kerkstraat al een locatie is gevonden en dat de biologische keten in gesprek is met een ‘enthousiast’ ondernemerspaar. ‘We verwachten daar een mooie winkel neer te zetten met lokale ondernemers die bekend zijn met de handel in biologische producten. Deze ondernemers zijn opgegroeid in Alphen aan de Rijn en hebben daardoor duidelijk binding met de stad.’ Smits zegt het jammer te vinden dat de vestiging van Natuurwinkel aan de Hoofdstraat in Alphen het niet heeft gered. Dat vormt volgens hem echter geen beletsel voor Ekoplaza om een nieuwe vestiging te starten. ‘Wij zien als Ekoplaza absoluut kansen in Alphen aan de Rijn. Daarom gaan wij op een nieuwe locatie met een nieuwe ondernemer door.’

Betalingsverplichtingen

De vestiging van Natuurwinkel, een franchisevestiging van de eind vorig jaar door Ekoplaza overgenomen bio-keten,  verkeerde al jaren in slecht weer. Dat liet ondernemer Rick Teunissen op 3 mei via Facebook aan zijn klanten weten. Hij zegt in het bericht niet meer aan zijn betalingsverplichtingen te kunnen voldoen. ‘Dit betekent concreet dat ik helaas zal moeten stoppen. Deze maatregel is helaas onomkeerbaar en is zeer pijnlijk jullie dit te moeten meedelen.’ Hij kondigde aan de laatste voorraad met korting te verkopen en de winkel al op 6 mei et zullen sluiten.

Omvallende kraan nekslag

Volgens Teunissen heeft de brugramp van augustus 2015, toen een omvallende kraan een brug in Alphen vernielde, het bedrijf uiteindelijk opgebroken. Door werkzaamheden was de winkel lastig bereikbaar. Zowel voor voetgangers, fietsers als autoverkeer. ‘De Hooftstraat is als -slagader -tussen het Centrum en de Julianabrug leeg gebloed.’ Daarnaast had hij last van toenemende concurrentie. Klanten wisten het bedrijf moeilijker te vinden. Vooral de klanten die hij zelf ‘light groen’ noemt, stapten over naar andere supermarkten. ‘De wereld om ons heen veranderde en wij konden ons niet op tijd aanpassen.’

Plannen hebben niet gebaat

Aanvals- en verbeterplannen die met leveranciers en de bank werden gemaakt,  mochten niet baten. ‘Vol goede moed hebben we aan deze verbeteringen gewerkt en daar ben ik jullie ook zeer dankbaar voor, maar het is helaas niet genoeg gebleken’, aldus Teunissen op Facebook.

Reageer op dit artikel