nieuws

CBL lokt supermarktstrijd uit met NIX-spel

Branche & Bedrijf 5021

LEIDSCHENDAM – Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) heeft een interactieve supermarkt-challenge ontwikkeld in het kader van de landelijke actieweek NIXzonderID.

CBL lokt supermarktstrijd uit met NIX-spel

Medewerkers van 4000 supermarkten kunnen via het spel, waarbij de leeftijd van mogelijke klanten ingeschat moet worden, met elkaar de strijd aangaan. In de NIX Challenge van het CBL geven ze aan of zij de persoon op de foto wel of niet om legitimatie zouden vragen als hij/zij tabak of alcohol koopt. Dit doen zij door naar links of rechts te swipen. Per ronde krijgen deelnemers vijftien foto’s te zien.

CBL: ‘Naleving nu 71,8 procent, moet naar 100’

De verantwoorde verkoop van alcohol en tabak en het voorkomen van verkoop aan te jonge klanten staat bij supermarkten al jaren hoog op de agenda, zo schrijft de brancheorganisatie in een persbericht. En volgens het CBL niet zonder resultaat: ‘De laatste nalevingscijfers laten een naleving zien van 71,8 procent. Uiteraard zijn we pas helemaal tevreden wanneer de naleving 100 procent is. De NIX Challenge moet de naleving in de supermarkt een extra impuls geven.’

Eigen QR-code per supermarkt

De NIX Challenge loopt van 23 mei tot en met 2 juni. CBL-woordvoerder Else de Kwaasteniet legt uit dat iedere supermarkt met een eigen QR-code het spel speelt en daarom voor zijn eigen winkel mee doet. Supermarkten hebben materialen als posters en tafelkaarten gekregen ter promotie van de challenge. Het doel van het CBL is enerzijds om supermarkten actief bij de landelijke actieweek NIXzonderID te betrekken. Ook is de challenge beschikbaar voor mensen die niet in een supermarkt werken. Zo kunnen zij ervaren hoe lastig het soms is om de leeftijd van klanten in te schatten.

Actieweek NIXzonderID

Met de landelijke actieweek NIXzonderID, die vandaag van start gaat, wordt extra aandacht gevraagd voor het tonen en checken van het ID van jongeren die alcohol of tabak willen kopen in winkels of horeca. Staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS): ‘We gaan de naleving van de leeftijdsgrens voor alcoholverkoop naar 100 procent brengen in de komende jaren, samen met de partners in het Nationaal Preventieakkoord. Supermarkten zijn al een heel eind op de goede weg en hebben daarmee een voorbeeldfunctie voor alle verkooppunten. Met het nieuwe NIX Challenge-spel laat CBL opnieuw zien dat ze dit heel serieus nemen. Ik heb het zelf ook gespeeld en snap nu nog beter dat het goed inschatten van iemands leeftijd helemaal niet simpel is. Ik ga door met oefenen en hoop dat alle supermarktmedewerkers hoger scoren dan mijn 60 punten!’

‘Supermarktbranche ambitieus om cijfers te verbeteren’

‘De supermarktbranche is ambitieus om de nalevingscijfers voortdurend te verbeteren. Hierbij staan training van medewerkers, voorlichting aan de consument, de NIX18-campagne en onderlinge controles centraal. Het behalen van een certificaat van de e-learning ‘Soms moet je Nee verkopen’ geldt als vereiste om als medewerker in de supermarkt te mogen werken achter de kassa’, zo somt het CBL op wat de branche al doet om de nalevingscijfers zo hoog mogelijk te maken.

Reageer op dit artikel