nieuws

‘Artikeldata door GS1 met sprongen vooruit’

Branche & Bedrijf 2093

‘Artikeldata door GS1 met sprongen vooruit’
Foto's via GS1 Nederland

BARNEVELD – In 2,5 jaar tijd is de betrouwbaarheid van artikeldata in de levensmiddelensector gestegen van 25 naar 96 procent. ‘We boeken vooruitgang, maar het moet nog beter.’

Dat de datakwaliteit in de levensmiddelensector ‘met sprongen vooruit is gegaan’ is woensdag genoemd tijdens het GS1-congres. Pieter Maarleveld, directeur GS1 Nederland: ‘Data heeft alleen zin als ze accuraat en betrouwbaar zijn. Dankzij het datakwaliteitsprogramma van GS1 is de betrouwbaarheid van artikeldata in de GS1-datapool in tweeënhalf jaar tijd gestegen van 25 naar 96 procent. Dat hebben we met elkaar gerealiseerd. Het gaat nu om 1000 leveranciers waarvan 200.000 artikelen zijn gecontroleerd. De verwachting is dat we op 1 juni 96 procent betrouwbare data in de GS1-datapool hebben staan.’

Superunie: ‘Ga naar 100 procent juiste data’

Dick Roozen, aanwezige spreker namens Superunie, zegt dat de focus van retailers en leveranciers moet zijn om op 100 procent juiste data te komen, vanaf het moment dat de data gepubliceerd wordt. Roozen: ‘ Zorg dat het first time right is, dat bespaart iedereen zoveel geld en irritatie.’ Ook Henk van Harn, aanwezig namens Albert Heijn, geeft aan dat het elke week wat beter gaat, maar dat er nog verbetering mogelijk is: ‘We boeken vooruitgang, maar het moet nog beter.’

Betrouwbare data is ‘simpelweg license to operate‘, aldus de sprekers op het congres. Zij komen verder van Bol.com, Unilever, Wehkamp en Intergamma. Maar het is ook lastig. ‘Data met één waarheid is complex om te realiseren’, zegt Jeroen Steenbergen van Bol.com.

AH: ‘Betrouwbaarheid en tijdigheid van belang’

‘Wij zijn wettelijk verplicht om etiketinformatie over onder meer voedingswaarden en allergenen te vermelden. Als wij die data niet hebben, dan kunnen we een artikel online niet opvoeren. Dat doen we dus ook echt niet, want het mag gewoon niet’, zegt Van Harn. Hij stelt echter dat volledigheid en betrouwbaarheid van data alleen niet voldoende is: ‘We moeten artikeldata op tijd hebben om de juiste plek in onze winkelschappen en onze distributiecentra te bepalen. Als we die data een dag te laat hebben, redden we het niet meer om het artikel op de geplande datum te introduceren. Daarnaast blijft de wettelijke verplichte etiketinformatie een aandachtspunt. Zonder die informatie kunnen we een artikel online niet voeren.’

AH helpt kleine bedrijven

Op het gebied van datakwaliteit hebben vooral kleinere partijen moeite, ziet Albert Heijn. Van Harn: ‘We werken veel met kleinere partijen, zij brengen ons vernieuwing en innovatie. Intern hebben wij mensen die hen helpen de data goed te krijgen, we helpen ze in processen.’ Zo kan de kleine partij zich focussen op het product, AH op de data en het (logistieke) proces. ‘Uitbesteden is voor hen het devies. Maar ook grotere leveranciers helpen wij. Daarnaast zijn binnen GS1 afspraken gemaakt over hoe we omgaan met leveranciers die achterblijven. Die afspraken worden dan gehanteerd.’

Roozen: ‘Meer data nodig’

Het belang van data neemt alleen maar toe, weet Roozen van Superunie. GS1 Nederland citeert hem in het persbericht: ‘Willen we straks meer weten, dan hebben we meer data nodig. Waar komt het vandaan (fair trade), wie heeft eraan gezeten (supply chain) en wat zit er in (voedselveiligheid). (…) Nu organiseren we gezondheid van producten met een logo op onze producten, straks krijgen we daarvoor heel mooie apps. Nu weten we of de pindakaas in een glazen pot zit, straks willen we weten om hoeveel glas het gaat en of het om gerecycled glas gaat. Die data hebben we nodig om onze maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen.’

Superunie geeft feedback op datakwaliteit in Adam

Naderhand beantwoordt Roozen de vraag van Distrifood op welke aspecten het nog wel eens mis gaat met productdata-uitwisseling: ‘Elke fout is er één te veel en helaas komen wij er nog genoeg tegen. Dat zit bijvoorbeeld in afmetingen. Een veel genoemd voorbeeld is het omwisselen van de lengte en breedte van artikelen. Daarnaast: een flesje dat kleiner is dan opgegeven, past nog wel in het schap. Maar een flesje dat groter is, niet meer. Dat leidt tot problemen.’ Leveranciers krijgen via het eigen dataplatform Adam feedback over de aanlevering van data. ‘Zodat ze daarvan kunnen leren’, zegt Roozen. ‘En als ze niet verbeteren, geven wij ze een ‘zetje’.’

Reageer op dit artikel