nieuws

Airmiles-fraude bij Scan & Go van Albert Heijn

Branche & Bedrijf 7166

Airmiles-fraude bij Scan & Go van Albert Heijn
Foto: Distrifood

ZAANDAM – Handige AH-klanten hebben misbruik gemaakt van de Bonuskaarten die in de winkels bij Scan & Go-palen hingen. Ze koppelden deze kaarten aan hun Airmiles-account om zo fors extra punten te sparen.

Albert Heijn is bekend met deze praktijken en zegt het gebruik van Bonuskaarten bij Scan & go inmiddels te ontmoedigen. ‘Dat daarbij enkele incidenten zijn geweest waarbij deze Bonuskaarten werden gekoppeld aan Airmiles-accounts van derden speelt daarbij zeker een rol, maar is niet de doorslaggevende reden’, zegt AH-woordvoerder Ronald van der Aart.

Om ‘meerdere redenen’ ongewenst

‘We stimuleren klanten hun kaart te activeren, waardoor we persoonlijke Bonusaanbiedingen kunnen sturen. Tegelijk merken we in de praktijk dat sommige klanten geen kaart hebben, bijvoorbeeld toeristen. Ook laten klanten soms hun kaart per abuis thuis liggen. Uit klantvriendelijkheid waren we coulant en kon gebruik worden gemaakt van een Bonuskaart van de winkel. Sommige winkels hingen uit klantvriendelijkheid zelfs een ‘algemene kaart’ bij de zelfscankassa’s, maar dat is om meerdere redenen een ongewenste situatie’, aldus Van der Aart.

Nieuwe Bonuskaarten klaarleggen

AH adviseert zijn winkels nu nieuwe Bonuskaarten klaar te leggen voor klanten die hun kaart zijn verloren of vergeten. Van der Aart: ‘Met een niet-geregistreerde kaart lopen klanten echter persoonlijk voordeel mis. Wij stimuleren daarom actief het gebruik van onze AH-app. Als alternatief kan de kaart ook worden opgeslagen in digitale ‘wallets’, zodat je de kaart altijd bij de hand hebt.’

Reageer op dit artikel