nieuws

‘Privacy in supermarkt-apps schiet tekort’

Branche & Bedrijf 931

‘Privacy in supermarkt-apps schiet tekort’

HILVERSUM – Nederlandse supermarkten gaan in hun apps niet goed om met privacy. Ketens vragen om informatie die niet dringend noodzakelijk is en er wordt onvoldoende uitgelegd waarom supermarkten deze informatie nodig hebben.

Dat meldt het programma Kassa, dat Hogeschool Utrecht de gebruiksvriendelijkheid van vijf supermarktapps onder de loep liet nemen. Vooral de app van Coop komt slecht uit het onderzoek naar voren, maar ook Albert Heijn, Plus en Picnic kunnen zich verbeteren.

Prijstransparantie bij Plus schiet tekort

Marcel Stalenhoef van Hogeschool Utrecht en zijn studenten zijn ook niet te spreken over de prijstransparantie in de app van Plus. Daar is het moeilijk te zien wat bestelde producten individueel kosten en wat de totaalprijs is. Bij Albert Heijn wordt volgens de onderzoekers te laat duidelijk dat bezorging bij bestellen van sommige actieproducten gratis is.

Supermarkten gaan apps aanpassen

Plus heeft inmiddels laten weten de app aan te gaan passen. Albert Heijn benadrukt te voldoen aan de eigen privacy-voorwaarden, maar wel voor een update te zorgen. Ook Coop gaat de app in de toekomst aanpassen. Jumbo en Picnic komen relatief goed uit de review.

Bekijk het item:

Reageer op dit artikel