nieuws

PostNL maakt serieus werk van foodlogistiek

Branche & Bedrijf 2244

PostNL maakt serieus werk van foodlogistiek

DEN HAAG – PostNL wil voor steeds meer fabrikanten van levensmiddelen de logistiek regelen. Daartoe is de tak van het bedrijf die zich daarmee bezighoudt verhuisd naar een grotere locatie.

Dat streven wordt uitgesproken door Wytse Valkema, business development manager bij PostNL Food Fulfilment. Dit is de tak van PostNL die verantwoordelijk is voor order- en voorraadbeheer van zijn klanten uit de foodsector. ‘We werken vooral voor fabrikanten die je ook in de  supermarkt ziet, zoals Coca-Cola. We zitten in een groeimarkt. Dus de verwachting is dat we uiteindelijk zoveel producten van klanten kunnen verzamelen, dat we de boodschappenmand van een onlinesupermarkt kunnen vullen’, zegt Valkema.

Niet zelf de rol van websupermarkt

Met het vullen van een boodschappenmand bedoelt Valkema niet dat PostNL zelf de rol van websuper op zich gaat nemen, zo benadrukt PostNL-woordvoerder Dagna Hoogkamer. ‘De bedoeling van PostNL Food Fulfilment is om vanuit de vraag van fmcg-fabrikanten en -merken een logistieke dienst te ontwikkelen die aansluit op hun behoefte om producten via verschillende verkoopkanalen rechtstreeks te verkopen aan de markt’, zegt Hoogkamer. ‘Dat doen we op dit moment vanuit een één-op-éénrelatie met, op dit moment, 12 klanten, waarbij PostNL Food Fulfilment optreedt als een logistiek dienstverlener voor fulfilment en distributie.’

Ruimte voor verdere groei als dienstverlener

Food Fulfilment begon anderhalf jaar geleden met Van Bieren als eerste klant, een online groothandel in speciaalbieren. Hoogkamer: ‘De ambitie is om onze logistieke dienstverlening, op basis van vraag vanuit onze klanten, verder te ontwikkelen. We willen verder groeien en daar hebben we nu de ruimte voor.’ Vanwege de groeiplannen van Food Fulfilment is het bedrijfsonderdeel onlangs verhuisd van Amersfoort naar een nieuwe locatie in Westzaan.  ‘Sinds 8 april werken we volledig vanaf de nieuwe locatie’, zegt Valkema. ‘We groeien hard. En onze ambitie is om dat verder door te zetten. Daarvoor hadden we meer ruimte nodig.’

Minder vaak pallets afstapelen

De oude locatie had een oppervlakte van 1000 m2, in Westzaan kan PostNL rekenen op het dubbele. ‘Ons nieuwe pand is ook twee keer zo hoog, 6 meter. Dus je hoeft minder vaak pallets af te stapelen dan bij de oude locatie. Ook hebben we nu een eigen expeditie, waardoor klanten de hele dag door voorraden kunnen aanleveren. Waar we de komende tijd vooral mee bezig zijn? Groeien, groeien, groeien. Er is veel vraag naar Food Fulfilment vanuit fabrikanten en merken.’Meer food bij PostNL.

Reageer op dit artikel