nieuws

Kassa: Aldi én Jumbo ongenuanceerd

Branche & Bedrijf 10591

Kassa: Aldi én Jumbo ongenuanceerd

HILVERSUM – Kassa vindt de kritiek van Aldi op de recente prijsvergelijking van het consumentenprogramma niet terecht. Ook haalt Kassa uit naar Jumbo.

Aldi deelt vandaag in een advertentie in de dagbladen een sneer uit naar het prijsonderzoek van het televisieprogramma. De discounter komt in het onderzoek als duurste uit de bus. Volgens Kassa zelf is de kritiek niet terecht. ‘Aldi is boos dat bij de vergelijking niet gekeken wordt naar kwaliteit. Dat is volgens de supermarkt misleidend en verwarrend. Onterecht vindt Kassa. De prijsvergelijking is onderdeel van een uitgebreider onderwerp. Daarin is juist uitgelegd dat het om een pure prijsvergelijking gaat en dat Aldi en Lidl het qua kwaliteit goed doen’, aldus de makers van het tv-programma.

Misleid of verward

Kassa-redacteur Rob Meekes gaat vervolgens dieper in op de kritiek van Aldi. ‘Ik denk dat Aldi de kijkers van Kassa tekortdoet als de supermarkt denkt dat zij worden misleid of verward door het onderwerp over Kassa’s Boodschappenmandje. In de uitzending wordt duidelijk dat het om een pure prijsvergelijking gaat. En het gaat over meer dan enkel die prijsvergelijking. Met supermarktdeskundige Paul Moers geven we ons publiek daar ook context bij. Dat is belangrijk om een zo volledig mogelijk beeld te geven.’

Alleen maar positieve geluiden

Dat Aldi in de advertentie een quote van Moers aanhaalt noemt Meekes opvallend. ‘Aldi stoort zich ook aan een onderzoek van de Consumentenbond. Dat had recent een vergelijkbaar resultaat als Kassa’s Boodschappenmandje. Het lijkt erop dat Aldi alleen maar positieve geluiden wil horen, maar het niet kan hebben dat er aandacht is voor iets waarop de supermarkt slechter scoort.’

Een deel van het verhaal

Kassa heeft niet alleen kritiek op Aldi, maar ook op Jumbo. De formule uit Veghel kwam vorig jaar als goedkoopste uit de test en gebruikte de resultaten in reclamecampagnes. Kassa noemt de campagne van Jumbo ongenuanceerd. Volgens het tv-programma vertelde Jumbo slechts een deel van het verhaal. ‘Kassa kijkt met het boodschappenmandje naar de prijzen aan de onderkant van de markt. Of Jumbo ook de goedkoopste is met huismerken of A-merken blijkt niet uit Kassa’s vergelijking’, meldt Kassa op zijn website.

Reageer op dit artikel