nieuws

Aldi deelt sneer uit naar prijsvergelijking Kassa

Branche & Bedrijf 7807

CULEMBORG – Discounter Aldi gaat in een advertentie in de dagbladen vandaag in op het prijsonderzoek van het televisieprogramma Kassa waaruit blijkt dat de keten duurder is dan bijvoorbeeld Jumbo. ‘Scherpe prijs én kwaliteit. Dat is pas kassa’, sneert het supermarktbedrijf.

Aldi deelt sneer uit naar prijsvergelijking Kassa
Foto: Distrifood

Het consumentenprogramma Kassa bracht in zijn uitzending op 13 april zijn jaarlijkse test waarbij de goedkoopste producten in supermarkten met elkaar worden vergeleken op prijs. In totaal werden er van 27 producten de goedkoopste varianten gekocht.  Dirk is de goedkoopste supermarkt van Nederland, discounters Aldi en Lidl zijn het duurst, zo concludeerde het programma. Jumbo is volgens Kassa de op één na goedkoopste, gevolgd door Plus en Albert Heijn.

Aldi vergelijkt liever geen appels met peren

Het onderzoek wordt door verschillende ketens gebruikt in de marketing. Zo loopt er op dit moment een radiocampagne van Jumbo waarin de keten pronkt met de uitslag. Nu reageert ook Aldi met een dagbladadvertentie. ‘Waar andere supermarkten budgetmerken voor een bodemprijs neerzetten, doet Aldi nooit concessies aan de kwaliteit. Onze klanten kiezen voor Aldi omdat we producten van topkwaliteit voor superscherpe prijzen aanbieden. Wij vergelijken liever geen appels met peren, zoals Kassa doet met haar boodschappentest.’

Speciale pagina op website Aldi

De prijsvechter heeft op zijn website zelfs een speciale pagina ingericht onder het motto ‘eerlijk vergelijken’. ‘Het Tv-programma Kassa heeft weer de boodschappentest uitgevoerd. Hierbij wordt alleen naar prijs gekeken. Dit is feitelijk een oneerlijke vergelijking, want naar kwaliteit wordt niet gekeken’, zo opent die pagina. Daarna worden een aantal voorbeelden uit het assortiment van Aldi aangehaald.

Eerdere kritiek op test

Deskundigen kraakten vorig jaar in Distrifood de testmethode van Kassa al. Vooral de conclusie dat supermarkten flink duurder waren geworden stuitte op ongeloof. ‘Ze melden een prijsstijging van 8 procent, terwijl de omzet in 2017 maar met 3,5 procent is gestegen. Ik vind het onwaarschijnlijk dat ze zoiets met droge ogen beweren. Daar zitten toch mensen op een redactie die een berekening kunnen maken? Het bewijst maar weer eens: iedereen kan prijzen vergelijken, maar er zijn er maar weinig die goed prijzen kunnen vergelijken’, zei Laurens Sloot van EFMI Business School toen in Distrifood.

Kassa wees kritiek van de hand

Kassa zelf zag echter weinig mis met de testmethode. ‘‘We kopen de goedkoopste variant van de producten die op het boodschappenlijstje staan. Dit geeft een beeld van de prijzen aan de onderkant van de markt waar een gemiddeld huishouden mee te maken heeft’, stelde redacteur Rob Meekes tegen Distrifood.

 

Reageer op dit artikel