nieuws

Albert Heijn legt eierketen bloot

Branche & Bedrijf 2611

Albert Heijn legt eierketen bloot
Bron: Ah.nl

ZAANDAM – Albert Heijn maakt de productieketen van zijn eieren met 1 ster Beter Leven-keurmerk volledig inzichtelijk.

Klanten kunnen aan de hand van twee unieke codes op elk AH-ei precies achterhalen wanneer het ei is gelegd. Ook vinden ze informatie over de pluimveehouderij, de kippen en de stal en zien ze via welk pakstation en welk AH-distributiecentrum het ei bij hen thuis is beland. De code voeren ze in op check-je-ei.nl. Albert Heijn zegt samen met zijn pluimveehouders duidelijkheid te willen verschaffen over de herkomst van de eieren. ‘Die openheid moet klanten meer inzicht geven in alle gezamenlijke inspanningen op het gebied van milieu en dierenwelzijn’, aldus de keten in een persbericht.

‘Uiterlijk 2025 alle versketens transparant’

Met de toepassing van blockchaintechnologie worden alle stappen in de keten vastgelegd, gekoppeld en inzichtelijk gemaakt. Anita Scholte op Reimer, directeur Kwaliteit & Duurzaamheid bij Albert Heijn: ‘Iedere dag zorgen we ervoor dat miljoenen klanten lekker, gezond en duurzaam eten en drinken. Dat is een grote verantwoordelijkheid. Daarom levert Albert Heijn een actieve bijdrage aan maatschappelijke thema’s als voedselveiligheid, milieu, voedselverspilling en gezondheid.’ Alleen als de keten zelf precies weet waar verse producten vandaan komen, is controle mogelijk. ‘Alleen dan weten we zeker dat het is geproduceerd met respect voor mens, dier en milieu. Dat laten we graag zien aan onze klanten. Niet voor niets is het onze ambitie om uiterlijk in 2025 al onze versketens volledig transparant te maken’, aldus Scholte op Reimer.

Afstand tussen boer en klant verkleinen

Pluimveehouders Linda en Anne van Lith melden in het persbericht: ‘De afstand tussen boer en consument is steeds groter geworden afgelopen decennia. Er zijn nog maar weinig mensen die een boer als buurman of in de familie hebben. Als we zo iemand kunnen informeren wat er nou in dat eierdoosje zit, kunnen we mensen een zetje in de goede richting geven.’ Twee andere partners in de productieketen van eieren zijn Gebr. Van Beek in Wehl en Interovo Egg Group in Ochten. In de verpakkingsstations van beide bedrijven worden alle eieren gesorteerd, gecontroleerd en verpakt voor transport naar het distributiecentrum van Albert Heijn en van daaruit naar de winkels.

Blockchain bij Albert Heijn

In oktober 2018 werd al aangekondigd dat Albert Heijn de blockchaintechnologie wilde gebruiken in de productieketen van eieren. Eind november was het al de bedoeling dat klanten de codes konden controleren op Check-je-ei.nl. Het blockchainavontuur van de marktleider begon met het in kaart brengen van de sinaasappelsapketen.

Reageer op dit artikel