nieuws

AH valt uit top 10 duurzame merken

Branche & Bedrijf 1916

AH valt uit top 10 duurzame merken
De winnaars van vorig jaar met links Marit van Egmond van AH. Foto: SBI

AMSTERDAM – Albert Heijn is na twee jaar uit de top 10 van de Sustainable Brand Index gevallen. Tony’s Chocolonely is volgens de consument het meest duurzame merk in Nederland.

Albert Heijn is met een elfde plaats, na twee jaar op de negende plaats te hebben gestaan, niet langer in de top 10 van duurzame merken in Nederland te vinden. Tony’s Chocolonely is net als vorig jaar de nummer een in de Nederlandse Sustainable Brand Index (SBI), die woensdagavond in Amsterdam voor de derde keer bekend is gemaakt. Energieleverancier Greenchoice staat op twee en Zonnatura bezet de derde plaats.

Supermarkten

AH voert met deze 11e plaats nog wel de ranglijst aan in het segment supermarkten. Lidl eindigt met een 19e  plaats op positie 2 in de supermarktlijst. Jumbo op 3 wordt gevolgd door achtereenvolgens Plus, Coop, Dirk van den Broek, Aldi en Spar.

Foodmerken

Bij de foodmerken heeft Campina net als winnaar Tony’s Chocolonely en Zonnatura de top 10 weten te halen. Alpro, Arla, Becel, Becel Pro Activ zijn nog in de top 20 van de ranglijst terug te vinden. Jumbo-dochter La Place is met een 38e plaats het hoogste genoteerde ‘restaurantmerk’.

Kromkommer Game Changer

De Nederlandse consumenten heeft Kromkommer, de leverancier die soep maakt van ‘kromme’ groente met een smetje, uitgeroepen tot Game Changer van het jaar.  Dit gebeurde in een onderzoek dat door Nudge en SBI gezamenlijk is uitgevoerd. Nudge streeft, door consumenten subtiel ‘te sturen’, een duurzamer samenleving na. ‘Met de Game Changers Index hopen wij het Nederlandse bedrijfsleven te inspireren en motiveren om hun  duurzaamheidswerk te verbeteren en hierover transparant te communiceren’, aldus Jan van betten van Nudge.

Selectie van merken

In de lijst staan 167 merken. Ze zijn geselecteerd op basis van omzet en merkzichtbaarheid. Dat verklaart waarom niet alle supermarktformules in de ranglijst staan. Voor het onderzoek zijn in Nederland 6000 consumenten ondervraagd. Per merk hebben minstens 1000 consumenten hun oordeel gegeven op aspecten als duurzame inspanningen bij zowel consumenten die dat belangrijk vinden als consumenten voor wie dat totaal onbelangrijk is. Europabreed zijn in totaal 50.000 consumenten interviews afgenomen. De Sustainable Brand Index is een product van advies- en onderzoeksbureau SB Insight.

Reageer op dit artikel