nieuws

AH in 2019 al vier keer doelwit Wakker Dier

Branche & Bedrijf 833

AH in 2019 al vier keer doelwit Wakker Dier

AMSTERDAM – Actiegroep Wakker Dier neemt voor de vierde keer dit jaar Albert Heijn op de korrel, vanwege het stunten met vlees en met name kip.

Wakker Dier wil dat Albert Heijn stopt met stunten met keurmerkloos kippenvlees. De actiegroep die opkomt voor dierenrechten lanceert daarom vandaag, dinsdag 16 april, een radiospot gericht tegen de zogenaamde lokkip. De commercial staat in het teken van het Paasfeest: ‘Ook met Pasen lokt Albert Heijn je vrolijk met kiloknallerkip.’ En: ‘Voor vrolijke klanten hebben jullie alles over, maar voor vrolijke kippen, ho maar!’

Vierde actie dit jaar

Het is alweer de vierde tegen AH gerichte actie dit jaar van de dierenrechtenorganisatie. In januari zond de actiegroep een radiospot uit die was gericht tegen aanbiedingen met keurmerkloos vlees in het algemeen. Die werd in februari gevolgd door een sms-actie tegen lokkip, waarbij willekeurige filialen werden gebeld met een gesproken sms-boodschap. En in maart werd een radiospotje tegen zogenaamde ‘lokkip’ uitgezonden.

AH tot nu toe enige

Tot nu toe is AH de enige supermarktformule die onder vuur wordt genomen. Andere supermarktketens bleven dit jaar tot nu toe  gevrijwaard van openlijke kritiek. Vorig jaar kregen onder meer Deen en Jumbo kritiek te verduren van de organisatie. Plus kreeg dit jaar zelfs een pluim omdat de keten bekendmaakte alleen nog maar kipvleeswaren met Eén beter leven Ster te zullen verkopen.

‘AH spant kroon met ‘kip-kiloknallers’

Volgens de actiegroep werden het afgelopen jaar door alle supermarkten meer aanbiedingen van kippenvlees zonder keurmerk gedaan dan ooit te voren. Albert Heijn spande volgens Wakker Dier de kroon met deze kip-kiloknallers. Twintig procent ervan was van het Zaanse bedrijf afkomstig. Hilhorst: ‘Door zoveel kiloknallers aan te bieden, houdt Albert Heijn de prijs van kippenvlees structureel laag. Door die focus op de laagste prijs, wordt er beknibbeld op dierenwelzijn.’ Wakker Dier wil dat alle supermarkten alleen nog kippenvlees aanbieden met minimaal één ster van het Beter Leven keurmerk.

Reageer op dit artikel