nieuws

Food is snelste groeier in e-commerce

Branche & Bedrijf 2112

Food is snelste groeier in e-commerce

EDE – De Nederlandse e-commercemarkt is vorig jaar met zo’n 10 procent gegroeid naar €23,7 miljard. Food is met een toename van de omzet met 24 procent de snelste groeier van 2018.

Dat blijkt uit de jaarlijkse Thuiswinkel Markt Monitor van GfK in opdracht van brancheclub Thuiswinkel.org in samenwerking met PostNL. Uit de cijfers blijkt dat inmiddels vrijwel heel Nederland online aankopen doet. Liefst 96 procent van de Nederlanders heeft één of meerdere online aankopen gedaan in 2018. In totaal waren er 242 miljoen transacties ter waarde van €23,7 miljard.

Aantal online aankopen in food stijgt

Food/nearfood blijft de snelste stijger binnen online aankopen met een toename van de omzet met 24 procent. Dit is wel minder dan de groei in 2017, toen de omet nog met een percentage van 35 procent. ‘Daartegenover staat dat het aantal online aankopen binnen Food/Nearfood wel harder stijgt dan in 2017 van 25 procent naar 31 procent’, aldus de onderzoekers.

Consument gebruikt vaker smartphone

Ook in 2018 is de rol van de smartphone binnen e-commerce belangrijker geworden. Waar in de laatste drie maanden van 2017 nog 28 procent van de online kopers hun smartphone hebben gebruikt tijdens een online aankoop, is dat aandeel een jaar later gestegen naar 35 proent. Deze stijging gaat vooral ten koste van het gebruik van de laptop en desktop, waardoor de smartphone de desktop inmiddels voorbij is op de lijst van meest gebruikte devices tijdens online winkelen.

 

Reageer op dit artikel