nieuws

Ede steekt miljoenen in themapark food

Branche & Bedrijf 3015

Ede steekt miljoenen in themapark food
Foto: WFC

EDE – De komst van themapark World Food Center Experience (WFC) in Ede, waarin Albert Heijn ook een rol speelt, is een stap dichterbij nu de gemeente Ede miljoenen heeft toegezegd.

De gemeenteraad van de Gelderse plaats ging donderdag akkoord met een subsidie van €6 miljoen voor het themapark WFC waar food centraal staat. Daarnaast verstrekt de Food Valley-gemeente ook nog eens €26 miljoen in de vorm van een lening. Al eerder stelden de provincie Gelderland (€17 miljoen) en het rijk (€5 miljoen) geld beschikbaar.

Voedselbeleving

De WFC Experience moet een educatieve attractie worden voor consumenten, bedrijven, kennis- en overheidsinstellingen, die zich richt op voedselbeleving. Het WFC neemt naar eigen zeggen vanaf 2022 jaarlijks naar verwachting 330.000 bezoekers mee op een persoonlijk voedselavontuur. ‘Zo worden zij spelenderwijs bewust van alle aspecten rond ons eten en van de consequenties die samenhangen met de keuze van het dagelijkse eten. Bij de ontwikkeling van de Experience zijn organisaties betrokken uit het bedrijfsleven, de overheid, de wetenschap en het onderwijs.’

Voedingsbedrijven

De afgelopen jaren is door de gemeente Ede, Provincie Gelderland, Wageningen University & Research en WFC Development gewerkt aan het concept en de ontwikkeling van de WFC. Daarnaast wordt er nauw samengewerkt met bedrijven uit de voedingssector. Naast Albert Heijn zijn dat bedrijven als Rabobank, DSM, FrieslandCampina, KeyGene, Nestlé en Scelta Mushrooms. Ook is de Wereldvoedselorganisatie van de Verenigde Naties betrokken geweest bij de ontwikkeling van het plan.

Albert Heijn

Albert Heijn zegt de voedselketen zichtbaar te willen maken in het park. Anita Scholte op Reimer, verantwoordelijk voor Quality Assurance & Product Sustainability bij Albert Heijn: ‘Om onze klanten dag in dag uit gezonde, lekkere en duurzame voeding te kunnen bieden, werken we nauw samen met de gehele voedselketen. Die keten kunnen we prachtig zichtbaar maken in het WFC. Een geweldige plek om aan het grote publiek te laten zien waar ons eten vandaag komt en hoe er volop wordt geïnnoveerd.’

Fun

Het park moet een hoge funfactor krijgen om voldoende bezoekers te trekken. Daarvoor zijn zogenaamde Leisure-specialisten in de hand genomen. Daarnaast ondersteunen diverse maatschappelijke organisaties het initiatief en werken mee aan de uitwerking van de ideeën en plannen. Ook heeft een onafhankelijke Raad van Advies, met vertegenwoordigers uit verschillende onderdelen van de voedingssector, zijn goedkeuring gegeven aan het concept van de Experience.

Infographic WFC:

Bron: WFC Experience

Reageer op dit artikel