nieuws

‘Driekwart wil leeftijdsgrens energiedranken’

Branche & Bedrijf 1187

‘Driekwart wil leeftijdsgrens energiedranken’
Foto: Shutterstock

AMSTERDAM – Ruim driekwart van de Nederlanders wil dat er een leeftijdsgrens komt voor de verkoop van energiedranken, zegt Foodwatch op basis van onderzoek door Multiscope.

Van de Nederlanders die ouder zijn dan 18, zou 79 procent graag zien dat een leeftijdsgrens komt op de verkoop van energiedranken. 6 procent is tegen zo’n leeftijdsgrens en 15 procent zou daar neutraal in staan. Dat blijkt volgens Foodwatch uit een onderzoek dat de organisatie door Multiscope heeft laten uitvoeren. Van de ouders met thuiswonende kinderen is met 83 procent zelfs een nog groter deel voorstander van een leeftijdsgrens.

‘Jumbo promoot energiedranken’

Volgens Foodwatch geeft het onderzoek een ‘duidelijk signaal’ aan Albert Heijn en Jumbo. Die weigeren tot nu toe om een leeftijdsgrens in te voeren, iets wat Aldi en Lidl wel deden. Die verkopen sinds vorig jaar de energydranken niet meer aan jongeren onder de 14 jaar. Foodwatch verwijt Jumbo dat de formule de drankjes juist promoot.  ‘Zij voeren juist veel reclamecampagnes met de ongezonde drankjes. Zo hebben ze een intensieve samenwerking met Formule 1 coureur Max Verstappen en producent Red Bull, verkopen ze nog steeds halve liter blikken en hebben ze vaak aanbiedingen van het ongezonde drankje.’

Kinderartsen: 18 jaar

De voedselwaakhond zegt kinderartsen aan zijn zijde te vinden. Die sloegen vorig jaar alarm vanwege het aantal jongeren dat zich bij de Eerste Hulp van ziekenhuizen meldt na consumptie van energiedrankjes. Zij bepleiten een leeftijdsgrens van 18 jaar. Staatssecretaris Blokhuis steunt de leeftijdsgrens en beloofde hierover in gesprek te gaan met het bedrijfsleven binnen het kader van het preventieakkoord. Dat leidde echter niet tot afspraken. Uit onderzoek van het RIVM in zijn opdracht, bleek dat naar schatting 19.000 jongeren regelmatig veel energiedranken (3 of meer blikjes op één dag) drinken en dat dit door bijvoorbeeld het hoge gehalte cafeïne kan leiden tot hartritmestoornissen.

E-mailactie Foodwatch

Foodwatch startte al eerder een e-mailactie tegen de ‘onwelwillende supermarkten’. De teller van de actie stond maandag 25 maart op meer dan 7450 handtekeningen.

 

Reageer op dit artikel