nieuws

Coop Hubers versiert Vinkel met carnavalsactie

Branche & Bedrijf 1216

Coop Hubers versiert Vinkel met carnavalsactie
Foto: Studio 38c

VINKEL – Brabantse Coop-ondernemer Henry Hubers kleedt Vinkel deze carnaval feestelijk aan. Dit doet Hubers samen met de lokale carnavalsstichting. Een week voor de start van het feestweekend hebben klanten al ruim 6 kilometer aan rood-witte vlaggetjes bij elkaar gespaard.

Zelf is hij eigenlijk geen carnavalvierder, zegt Henry Hubers. En ook zijn kinderen Linda en Stefan, beiden ook werkzaam bij de Coop, vieren dit weekend niet uitbundig mee. ‘Maar het is wel echt leuk om te zien dat het dorp met carnaval zo’n mooie optocht heeft, met echt mooie wagens. Carnaval leeft hier. Het enige wat voorgaande jaren nog ontbrak, was versiering langs de route.’

We verkopen deze week vooral veel pizza’s, eieren en worstenbroodjes

Met dat probleem klopte de nieuwe carnavalsstichting van het dorpje nabij Den Bosch bij de Coop-ondernemer op de deur. Samen bedachten ze een spaaractie: voor elke €5 aan boodschappen krijgen klanten een zegel waarmee ze sparen voor een van de drie carnavalspakketten. ‘Dit is echt supergoed ontvangen. Aan het begin van week 9 hadden we al 500 pakketten uitgedeeld. Dat is meer dan 6 kilometer aan vlaggetjes. En dat op de 800 huishoudens hier in het dorp. Naar verwachting sluiten we de week voor carnaval af met 600 tot 700 uitgedeelde pakketten.’ Als gevolg van het succes zijn alle carnavalsspullen al een keer extra bijbesteld. Het gaat om ballonnen, vlaggetjes en grote vlaggen die het dorp moeten opvrolijken. En ook om zonnebrillen, handschoenen en een sjaal waar carnavalvierders hun bier in kunnen stoppen. Alles in roodwit, de kleuren van ‘Kafland’, zoals Vinkel tijdens carnaval heet.

Carnavalsoverlevingspakket

De Vinkelnaar die zichzelf en/of zijn huis het leukst versiert met de Kafland-spullen kan via Facebook een carnavalsoverlevingspakket winnen. ‘Ja’, lacht Hubers, ‘dat pakket is inderdaad gevuld met spullen om een eventuele kater te overleven. Eieren, ontbijtspek, brood, dat soort producten.’ Het zijn de producten die in aanloop naar carnaval voor veel omzet zorgen bij Coop Hubers. ‘Onze omzet stijgt goed, maar dat is al sinds ongeveer december. We hebben de laatste tijd zo’n 10 procent meer omzet en tussen de 100 en 200 klanten extra per week. Deze specifieke week verkopen we vooral veel pizza’s, eieren en worstenbroodjes. Woensdag kregen we speciaal vanwege carnaval 2000 worstenbroodjes binnen’, zegt de Coop-man. ‘En de vrijdag na carnaval verkopen we veel haring.’

Omzetstijging Coop Hubers

Of de omzetstijging door de spaaractie komt, weet Hubers niet zeker. Volgens hem doet Coop het sowieso goed. Ook is hij zelf actief aan het uitbreiden. Waar Coop Hubers eerst alleen in de zomermaanden op zondag open was, vanwege de campinggasten, is de winkel nu elke zondag geopend. Met mooie cijfers als resultaat, aldus Hubers. ‘En we krijgen steeds meer vaste klanten voor onze bezorgservice’, zegt hij. ‘We bezorgen zes dagen per week en leveren doordeweeks vrijwel elke dag aan verschillende organisaties en instellingen, zoals het kinderdagverblijf. Inmiddels zit de route heel goed in elkaar. Het gaat om grote klanten die veel vers bestellen. En omdat het vaak terugkerende bestellingen zijn, hebben we weinig last van derving.’ Voor de service heeft Hubers een eigen bestelbus met zonnepanelen op het dak waarmee de bus zichzelf oplaadt.

Ondernemen in Vinkel

Henry Hubers is nu ruim 8 jaar ‘naar tevredenheid’ Coop-ondernemer. Het vak is hem al veel langer bekend. Hubers begon als melkboer, reed daarna met een SRV-wagen langs de deuren en was 12,5 jaar Spar-ondernemer voordat hij zijn Coop-winkel liet bouwen. Eind 2020 kan hij het 10-jarig jubileum vieren. Het valt samen met een belangrijke gebeurtenis voor Vinkel. Rond die tijd moet een nieuwe molen, gebouwd door vrijwilligers en mogelijk gemaakt door ondernemers, gaan draaien. ‘We regelen dit soort dingen samen, vrienden bij elkaar, en dat loont. Eind 2020 zal er dus weer een echt Vinkels feest worden georganiseerd.’

Reageer op dit artikel