nieuws

CBL: nalevingscijfer supermarkt stijgt

Branche & Bedrijf 1426

CBL: nalevingscijfer supermarkt stijgt

LEIDSCHENDAM – Jongeren onder de 18 jaar slagen er in 71,8 procent van de pogingen niet in om alcoholhoudende dranken te kopen bij een supermarkt. Daarmee scoren supermarkten fors hoger dan het gemiddelde van 37,7 procent.

Het nalevingscijfer van 71,8 procent voor supermarkten blijft stijgen en is 8,5 procent hoger dan in 2016. Toen verkochten supermarkten in 63,3 procent van de aankooppogingen geen alcohol aan kopers onder de 18 jaar. In de inpandige borrelshops van supermarkten, waar sterk alcoholhoudende dranken worden verkocht, is het nalevingscijfer met 82,9 procent zelfs flink hoger. Dat meldt het CBL in een persbericht.

Hoger dan gemiddeld

De naleving bij supermarkten groeit ook flink harder dan het gemiddelde cijfer van alle verkooppunten waar alcohol wordt verkocht, dat steeg sinds 2016 slecht met 1,9 procent, van 35,8 naar 37,7 procent. Het CBL baseert zich daarbij op cijfers van onderzoeksbureau Objectief Dat in opdracht van opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de naleving bij de verschillende verkooppunten onderzocht.

Ingeslagen weg vervolgen

Het juist naleven van de leeftijdsgrens bij de verkoop van alcohol staat volgens het CBL bij alle ketensupermarkten hoog op de agenda. De branchekoepel zegt blij te zijn dat dit zijn vruchten afwerpt. ‘In het Nationaal Preventieakkoord is afgesproken dat alle verkooppunten van alcohol in 2030 een nalevingspercentage van 100 procent halen. Het CBL loopt in lijn met deze ambitie. Dit zet onze branche aan om ambitieus te blijven en de ingeslagen weg te vervolgen’, aldus  het CBL.

Training medewerkers

Het CBL verwacht dat de stijgende lijn zich voortzet. De branchekoepel denkt de 100 procent te bereiken door training van medewerkers, voorlichting van de consument, de NIX18-campagne en onderlinge controles. Tegen 2020 zijn 150.000 supermarktmedewerkers middels een e-learning opgeleid in het juist naleven van de verkoop van alcohol aan jongeren. En ook dit jaar worden er in week 21 tijdens de themaweek NIX Zonder ID verschillende activiteiten ondernomen om het onderwerp extra onder de aandacht te brengen bij medewerkers.

Roken

Supermarkten scoren met 70 procent ook het hoogst als het om de verkoop van tabak aan te jonge kopers gaat. Daar ligt het gemiddelde van alle verkooppunten op 49 procent.

 

Reageer op dit artikel