nieuws

’30-40 procent supermarkten gaat verdwijnen’

Branche & Bedrijf 9569

’30-40 procent supermarkten gaat verdwijnen’

AMSTERDAM – Een groot deel van de supermarkten zal de komende jaren uit het straatbeeld verdwijnen. De opkomst van online winkelen in combinatie met de lage winstmarges, speelt veel grootgrutters parten.

Dat zegt retaildeskundige Nils van Dam (voormalig ceo Unilever Nederland & België) van adviesbureau Duval Union Consulting op nieuwsradiozender BNR.

Supermarkten schrijven al snel rode cijfers

Volgens Van Dam hebben supermarkten veel vaste kosten, en omdat ze vooral op prijs concurreren komt de gemiddelde winstmarge niet veel hoger uit dan 3 procent. Als grootgrutters omzet verliezen aan onlinewinkels, schrijven ze volgens hem al snel rode cijfers. Tegelijkertijd raken consumenten steeds meer gewend aan het online kopen van bijvoorbeeld speelgoed en reizen, en dat gaat ook bij voedsel gebeuren.

‘Met name kleinere partijen verdwijnen’

,,Elke procent omzet die verschuift naar thuislevering, veroorzaakt dat 10 procent van de winkels verlieslatend wordt”, aldus Van Dam. Om de opkomst van onlinesupermarkten als Picnic het hoofd te bieden, moeten supermarkten investeren in digitalisering. Kleinere partijen hebben die middelen echter niet, waardoor mogelijk 30 tot 40 procent van de supermarkten verdwijnt.

Reageer op dit artikel