nieuws

Supers handhaven het best bij tabaksverkoop

Branche & Bedrijf 1036

Supers handhaven het best bij tabaksverkoop

AMSTERDAM – De helft van de pogingen die jongeren onder de 18 jaar ondernemen om tabak te kopen, slaagt. Supermarkten scoren beter, daar lukt het jongeren bij 70 procent van de pogingen niet om tabak te kopen.

Dat meldt de Onderzoeksredactie Tabak woensdag op basis van onderzoek dat de organisatie heeft laten uitvoeren. De Onderzoeksredactie stelt dat staatssecretaris van Volksgezondheid Paul Blokhuis ernaast zat toen hij zei dat de handhaving van verkoop van tabak aan jongeren goed verliep. Blokhuis gebruikte cijfers van supermarktbrancheorganisatie CBL. Daaruit bleek dat in 70 procent van de gevallen jongeren geen tabak meekrijgen.

Andere kanalen scoren slechter

Hoewel dat cijfer klopt in supermarkten, zegt de Onderzoeksredactie Tabak dat de controle op verkoop in horeca, tankstations en tabakszaken een stuk slechter is. Uit een proef door de Universiteit Twente met 200 zogeheten mystery shoppers kwam naar voren dat gemiddeld 49 procent van de aankooppogingen slaagt. In vijf verschillende kanalen werden elk 40 aankooppogingen gedaan, 200 in totaal. Supermarkten scoorden met een naleving van 70 procent het best. Tabaks- en gemakszaken scoorden 65 procent. De drie andere kanalen scoren onder de 50 procent. In de horeca is de naleving met 43 procent al een stuk lager, tankstations volgen met 38 procent en bij cafetaria’s krijgen in slechts 30 procent van de aankooppogingen de aankopende jongeren het deksel op hun neus.

ID-vraag

Wat opvalt in de cijfers is dat door de verkooppunten vaker naar de ID wordt gevraagd dan wordt gehandhaafd. Bij supermarkten wordt in 80 procent van de aankopen de leeftijd gecontroleerd, terwijl in 70 procent wordt gehandhaafd, een verschil van 10 procent dat dan alsnog onterecht de tabakswaren meekrijgt. Bij tabaks- en gemakszaken en tankstations is dat verschil veel groter met respectievelijk 15 en 25 procent. Bij cafetaria’s en in de overige horeca wordt slechts in 39 en 41 procent van de aankopen naar een ID gevraagd.

Tijdschrift voor Geneeskunde

De Onderzoeksredactie Tabak is een samenwerking tussen verschillende onderzoeksjournalisten en wordt financieel ondersteund door de Vereniging voor het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde.

 

Reageer op dit artikel