nieuws

Supermarkten: 20 procent minder plastic

Branche & Bedrijf 2040

Supermarkten: 20 procent minder plastic
Foto: Shutterstock

LEIDSCHENDAM – Supermarkten willen in 2025 het aantal plastic verpakkingen in de schappen met 20 procent verlagen.

Ook moeten de verpakkingen in supermarkten vanaf 2025 voor 95 procent recyclebaar zijn. Dat laat de branche via het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) weten. Duurzaamheidsmanager Marieke Doolaard zegt tegen de NOS dat de supermarkten beginnen bij de agf-afdeling, omdat daar de meeste winst te halen lijkt. Ook is dit iets waar consumenten zich op social media vaak druk om maken. Doolaard: ‘Alle verpakkingen de wereld uit kan natuurlijk niet. Het zijn vaak kwetsbare producten. Aardbeien, bijvoorbeeld, of peren, die moeten houdbaar zijn, moeten veilig zijn om te eten en dus goed verpakt worden. Maar daar willen we toch snel stappen maken om minder en andere verpakkingsmaterialen te gebruiken.’

‘Niet ambitieus genoeg’

Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal vindt de doelstelling niet ambitieus genoeg. Directeur Vera Dalm: ‘Nee, 20 procent vind ik niet heel veel in vijf jaar. Goed, het is een begin, maar ik hoorde Albert Heijn en Plus het eind vorig jaar hebben over 25 procent. Dus ik hoop dat de rest de lat snel nog wat hoger gaat leggen.’ Doolaard noemt de doelstelling juist ambitieus: ‘Want de trend momenteel is juist méér verpakkingen. Dat komt onder meer door de vergrijzing – er komen meer producten in eenpersoonsverpakkingen – en door het gemak van bijvoorbeeld kant-en-klaarmaaltijden. Die zitten meestal ook in plastic. Wij gaan dus met onze ambities tegen die trend in.’

‘A-merken moeten ook meedoen’

Verder wijst Milieu Centraal via NOS erop dat het CBL alleen afspraken heeft gemaakt over huismerken en niks heeft geregeld met A-merkfabrikanten als Coca Cola, Douwe Egberts en Unox. ‘De uitdaging is natuurlijk dat alle fabrikanten gaan meedoen. Supermarkten en fabrikanten spreken elkaar zeer regelmatig, dan kun je toch ook direct zeggen: jongens, als jullie in onze winkel willen liggen, moet je ook aan onze ambities qua duurzaamheid voldoen’, aldus Dalm.

Gerycled materiaal

Een andere maatregel van de supermarkten is dat het plastic verpakkingsmateriaal voor 50 procent uit gerecycled materiaal moet bestaan en papier en karton 100 procent gecertificeerd zijn. Doolaard zegt ook dat dit best moeilijk zal zijn waar te maken, ‘maar het is absoluut onze ambitie.’

Retailers doen plastic in ban

Het bericht komt niet volledig uit de lucht vallen. Plastic is een veelbesproken onderwerp bij de supermarkt, fabrikant en consument, en diverse ketens hebben hun plastic-doelstellingen eerder al gedeeld. Zo nam Plus in de zomer van 2018 al diverse anti-plasticmaatregelen en startte Albert Heijn in september 2018 met de verkoop van herbruikbare zakjes voor groente en fruit. Ook noemde AH dat het gebruik van plastic met 25 procent verlaagd zou worden. Donderdag kwam nog het bericht van Hema naar buiten dat het warenhuis vanaf dit najaar alleen nog papieren en metalen rietjes verkoopt. ‘Onze verantwoordelijkheid gaat verder dan alleen de plastic wegwerpproducten. We pakken het thema plastic in z’n totaal op; in wegwerpproducten, verpakkingen en de producten die we verkopen. Dat betekent dat we het onnodig gebruik van plastic uitfaseren, waar mogelijk gerecycled plastic gebruiken en de consument stimuleren tot hergebruik’, aldus Eva Ronhaar van Hema.

Reageer op dit artikel