nieuws

‘Geen inbreuk’ Lidl op merkenrecht Kornuit

Branche & Bedrijf 2078

‘Geen inbreuk’ Lidl op merkenrecht Kornuit

ROTTERDAM – De rechtbank oordeelt dat door Lidl geen inbreuk is gemaakt op het merkenrecht van bierbrouwer Grolsch. De discounter mag zijn Kordaat-biertjes blijven verkopen.

Dat besluit de rechter donderdagmiddag in de zaak ‘Kornuit versus Kordaat’, aangespannen door Grolsch. In tegenstelling tot de bierbrouwer vindt de rechter de mate van gelijkenis te gering om Kordaat uit de schappen te halen. Zo ontbreekt de gelijkenis in de beeldmerken. Het is daarom niet met zekerheid vast te stellen dat er verwarring ontstaat bij het relevante publiek, is het vonnis, ‘in die zin dat het publiek het woord Kordaat en het beeldmerk Kordaat enerzijds en het woord- en beeldmerk Kornuit anderzijds met elkaar kan verwarren, of zich kan vergissen in de herkomst van de producten en aldus kan menen dat Kordaat pils en Kornuit pils van dezelfde onderneming of van economisch verbonden ondernemingen afkomstig zijn.’

Mogelijk in hoger beroep

Het gaat om een ‘voorlopig oordeel’, staat op Rechtspraak.nl. ‘Over het begripsmatige verschil, en daarmee eveneens over de begripsmatige overeenstemming, kan (…) voorshands geen uitspraak worden gedaan.’ Grolsch laat weten ‘geschokt en enorm verrast te zijn’ door de uitspraak. De Twentse bierbrouwer beraadt zich op een hoger beroep en neemt binnenkort een definitief besluit over verdere juridische stappen. ‘We vinden nog altijd dat Lidl inbreuk maakt op ons Kornuit-merk’, aldus een woordvoerder.

Proces

Het proces was aangevraagd door bierbrouwer Grolsch in de hoop dat Lidl moet stoppen met de verkoop van pilsmerk Kordaat. Kordaat werd door Lidl in november vorig jaar gelanceerd met een grootschalige campagne. Volgens Grolsch lijkt de naam te veel op die van het eigen merk Kornuit. Ook het gebruik van een bebaarde man en een cursieve letter op het etiket zit Grolsch dwars.

Reageer op dit artikel