nieuws

Bezorgplatform Verstaxi van start in Zeist

Branche & Bedrijf 1134

Bezorgplatform Verstaxi van start in Zeist
Thimo Sonius en Dick van Dolder, de initiatiefnemers van Verstaxi Zeist

ZEIST – In Zeist is vandaag (dinsdag) bezorgplatform Verstaxi van start gegaan. Het platform verenigt lokale versondernemers, waaronder een bakker, groenteman en slager, en dient als lokaal antwoord op de opmars van websupers.

In Distrifood legden Dick van Dolder en Thimo Sonius, de initiatiefnemers van Verstaxi, vorige maand al uit waarom ze het platform hebben opgezet. In Zeist rijden inmiddels dagelijks bezorgers van AH, Jumbo en Picnic af en aan. ‘Als we niets doen, voorzie ik dat er over 25 jaar amper nog kleine winkeliers zijn’, zegt Dick van Dolder. Hij heeft al met lede ogen het aantal speciaalzaken zien afnemen. ‘8 jaar geleden telde Zeist nog zeker 10 groentewinkels, nu zijn het er vier.’

‘In het weekend in de rij, door de week minder’

De speciaalzaken die meedoen, verdienen nog steeds een goede boterham. ‘Op vrijdag en zaterdag hebben alle winkels het druk, klanten komen voor de gezelligheid en het advies. Bij ons in de slagerij staan ze in de rij, maar door de week is dat minder en hebben we ruimte. Mensen hebben dan vaak geen tijd om een aantal winkels langs te gaan. Ook niet omdat die om 18.00 uur sluiten. Daarom kiezen zij voor de supermarkt en thuisbezorging.’ Net als andere winkeliers hoort hij geregeld dat er wel behoefte is. ‘Ook omdat een specialist nog advies geeft. Er lopen niet alleen maar kinderen rond die van niks weten, zoals in de supermarkt.’

Laagdrempelige instap

De winkels die gezamenlijk gaan bezorgen, zijn lokaal zeer bekende zaken, zoals Bakker Albert, agf-zaak Groentelein, Vishandel Vossole, Notenspecialist C’est Bon, een slijter, toko en een poelier en kaasspecialist. ‘We gaan geen kruidenierswaren bezorgen. De bezorgservice moet het visitekaartje zijn van ambachtelijke winkels en de winkels moeten het visitekaartje van de bezorgservice zijn. Het moet elkaar versterken. Om mee te mogen doen, moet je ook een voordeur hebben, een fysieke winkel.’ De instap is laagdrempelig. De fee die de winkelier betaalt, is een percentage van de omzet. ‘Hoe hoog dat wordt, is in overleg.’ Voor een naar keuze extra vast bedrag per maand wordt marketing verzorgd. ‘Dan mag je bijvoorbeeld flyers toevoegen en kom je eventueel in advertenties te staan.’

Gebundelde bezorging

Voor klanten is de drempel ook relatief laag. Ze hoeven niet voor een bepaald bedrag te besteden. De bezorgkosten variëren van €3 tot €5, afhankelijk van welk van de vier tijdvakken, tussen 12.00 en 22.00 uur, zij kiezen. ‘Zo willen we het sturen dat we gebundeld kunnen bezorgen, vooral in omliggende plaatsen als Soesterberg’, zegt Sonius. Hij heeft een internetbedrijf, bouwt de webwinkel en regelt de backoffice en logistiek. ‘Dan kunnen we efficiënte routes langs winkels en klanten rijden.’

Verstaxi van start met twee wagens en twee fietsen

Verstaxi begint met twee bestelwagens en twee elektrische bakfietsen. ‘Die bakfietsen gaan we in Zeist zelf inzetten en komen ook van een lokale fietsenhandel. Op termijn willen we ook met elektrische busjes gaan bezorgen, maar dat was nu nog te duur, want we willen alles uit eigen middelen financieren.’ De service biedt volgens de twee lokale, ambachtelijke winkels nieuwe kansen. ‘Door de bestellingen te bundelen wordt het voor iedereen makkelijker en voordeliger en kun je als winkelier extra service leveren. Ons doel is ook dat extra klanten in de winkel oplevert omdat klanten de kwaliteit waarderen.’

Belangstelling uit Amsterdam en Limburg

Bij succes willen Thimo Sonius en Dick van Dolder het concept naar andere plaatsen uitrollen. ‘Er is al belangstelling van versspecialisten uit Amsterdam en ik heb ook al iemand uit Limburg gesproken’, zegt Van Dolder.

Reageer op dit artikel