nieuws

Onlineverkoop Ahold Delhaize stijgt 25 procent

Branche & Bedrijf 1062

ZAANDAM – Ahold Delhaize heeft in het vierde kwartaal van 2018 25 procent meer online verkocht.

Onlineverkoop Ahold Delhaize stijgt 25 procent

Dat blijkt uit de meest recente kwartaal- en jaarcijfers van het bedrijf. In een toelichting zegt ceo Frans Muller: ‘In Nederland rapporteert Albert Heijn een solide kwartaal en Bol.com heeft zijn sterke verkoopgroei doorgezet, wat resulteert in €2,1 miljard omzet met positieve ebitda-marges.’ De nettoverkoop via Bol.com groeit in het laatste kwartaal volgens het persbericht met 32,3 procent.

Verenigde Staten

De totale omzet van Ahold Delhaize steeg in 2018 tegen vaste wisselkoersen met 2,5 procent naar €62,8 miljard. De operationele marge stijgt in 2018 met 0,2 procentpunt naar 4,1 procent. In een toelichting stelt het concern dat de groei over alle segmenten heengaat en leidt tot marktaandeelstijging in ‘de meeste van onze markten’. Over de financiële prestaties in de Verenigde Staten is Muller tevreden. Het concern verbeterde de onderliggende winstgevendheid, waar het onder meer actief is met Food Lion en onlineshop Peapod. In België, waar de marges lager liggen dan in bijvoorbeeld Nederland, sneed het concern in de kosten om de resultaten op te voeren. In het persbericht wordt positief geschreven over de nieuwe strategie die gekozen is voor het Belgische Delhaize.

Kosten snijden

Ahold Delhaize heeft €432 miljoen kunnen besparen in 2018 door synergievoordelen, waarvan €120 miljoen in het laatste kwartaal. Daarbij blijft de keten onder het doel van €500 miljoen kostenbesparing op jaarbasis. Voor 2019 denkt het concern €540 miljoen te besparen, zonder afbreuk te doen aan de marges.

Nieuwe strategie

Onder nieuwe topman Muller is ook de strategie onder de loep genomen in 2018. Het leidt tot vijf pijlers van groei voor de komende jaren, samengevat in het credo ‘Leading together’. Het gaat dan om omnichannel, technologie (vaak met partners), aandacht voor een gezond en duurzaam aanbod, het verder zoeken naar portfolio- en schaalvoordelen en, tot slot, goed werkgeverschap, de werknemers zijn een belangrijk kapitaal.

 

Het gehele persbericht van Ahold Delhaize staat op Aholddelhaize.com.

Reageer op dit artikel