nieuws

Supers starten nieuwe jaar weer stuntend

Branche & Bedrijf 8239

Supers starten nieuwe jaar weer stuntend

DOETINCHEM – Albert Heijn, Jumbo, Plus, Hoogvliet, Dirk en Jan Linders starten het jaar niet alleen met prijsaanpassingen door de btw-verhoging, maar ook weer met extra aanbiedingen. Dat blijkt uit een inventarisatie van de actuele promotie-acties.

Met leuzen als ‘Extra voordeel!’ (Jumbo), ‘Inslaan!’ (Plus) en het inmiddels bekende ‘Hamsterééééén!’ (AH) trekken supermarkten de klanten aan het begin van het jaar weer naar hun winkels. Het gaat vooral om 1+1-acties, zoals bij AH’s Hamsterweken en bij Hoogvliets ‘Mega Voordeel Weken’. Ook Jan Linders past die tactiek toe onder de noemer ‘Voordeel om te verslinden’.

Dirk komt met ‘De Voordelers’

Voordelers, Dirk, Dirk van den BroekDirk heeft het in zijn folder en op de website over ‘De Voordelers’. De twee poppetjes zijn nieuw voor de keten en geven van sommige producten twee gratis weg. Zo kunnen Dirk-klanten 3 wasverzachters halen en 1 betalen. Of ze halen 4 pizza’s voor de prijs van 2. ‘De Voordelers zijn de inkopers van Dirk die altijd op pad zijn om te rekenen, af te prijzen en te onderhandelen’, laat Dirk-woordvoerder Esther Kingma desgevraagd weten. ‘Ze doen dit niet alleen voor acties, maar ook voor het reguliere assortiment. Als ze ergens voordeel weten te behalen, dan delen ze dat onmiddellijk met onze klanten. Want voordeel moet je delen, dat is de boodschap.’ Kingma geeft aan dat de poppetjes vaker terug zullen komen gedurende het jaar.

Lage weekomzet

Het is niet ongebruikelijk om het jaar met extra aanbiedingen te beginnen. Consumenten houden in de eerste weken van het jaar vaker de hand op de knip. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IRI. In 2018 was de totale supermarktomzet in week 1 (€632 miljoen) het laagst van het hele jaar tot en met week 48. Ook de omzet in weken 2 en 3 van 2018 staan in de top 5 met slechtste omzetcijfers. In 2017 stond de eerste week op de derde plaats. Toen deden supermarkten vooral slechte zaken in de zomerperiode.

Opvallende januari-promoties:

Spaaracties

Behalve dat formules koopjesjagers willen trekken, richten ze zich aan het begin van het jaar op klantbinding met opvallende spaaracties. Zo sparen AH-klanten voor voetbalplaatjes en kunnen Lidl-klanten zegels verzamelen voor een gratis Vitamini. Wanneer Plus begint met de eerder genoemde Fabeltjeskrant-spaaractie, is nog onduidelijk.

Reageer op dit artikel