nieuws

Prijsverhoging supers blijft beperkt tot btw

Branche & Bedrijf 1864

Prijsverhoging supers blijft beperkt tot btw
Bij elektronische schapkaartjes zijn de prijzen met een druk op de knop aan te passen.

DOETINCHEM – Supermarktformules hebben per 1 januari de prijzen van duizenden artikelen aangepast aan de van 6 naar 9 procent verhoogde btw zonder hun prijzen excessief te verhogen.

Supermarkten rekenen zonder uitzondering vrijwel alleen de btw-verhoging door. Dat blijkt uit een analyse van dataleverancier Superscanner op verzoek van Distrifood (zie tabel onderin). AH verhoogde de brutoprijzen (inclusief btw) van 14.000 producten met gemiddeld 3 procent. De marktleider verhoogt daarmee de prijzen met 0,18 procent meer dan uitsluitend de btw-verhoging. Daarvoor zou een prijsverhoging van iets meer dan 2,8 procent voldoen, zoals Plus en Coop die hanteren.

Prijzen Hoogvliet stijgen meest

Hoogvliet verhoogde met gemiddeld 3,1 procent de prijzen het meest, 7700 producten stegen in prijs. Bij Dirk, Dekamarkt en Jumbo stegen de prijzen het minst. Dirk en Deka rekenen 2,6 procent meer. Bij Jumbo Laag (: Oosterhout Zuiderhout, een winkel met de laagste prijslijn) stegen de prijzen in totaal met gemiddeld 2,4 procent. Jumbo verhoogde de prijzen niet in een keer per 1 januari, maar startte al eerder in aanloop naar de btw-verhoging. Tussen 1 december en 29 december stegen in totaal zo’n 8000 items in prijs, met een duidelijke piek op 27 en 28 december, bleek uit metingen van Superscanner. Supermarktketen Marqt meldde eerder deze week de btw-verhoging niet door te berekenen op onbewerkte groente en fruit.

Groot aantal mutaties

Het aantal mutaties is veel hoger dan gebruikelijk in januari. Dit blijkt uit cijfers van Superscanner die AH betreffen. De marktleider verhoogde gedurende de maand januari een jaar geleden 2300, vooral A-merkproducten in prijs, maar verlaagde er ook duizend. Volgens Van der Velden had dat mogelijk met nieuwe prijsafspraken met fabrikanten te maken.

Geen excessieve verhogingen

Volgens Alwin van der Velden van Superscanner gebruikten supermarkten de btw-verhoging ook niet om sommige producten excessief in prijs te verhogen. ‘Er zitten wel wat grotere verhogingen tussen, maar dat lijken incidenten. Er is geen aanwijzing dat er verkapt prijzen worden opgeschroefd met de btw als excuus.’

Schapkaartjes vervangen

Supermarkten hadden flink wat extra werk aan het vervangen van de duizenden schapkaartjes, bleek uit een belronde van Distrifood. Ondernemers reserveerden daarvoor tussen de 40 en meer dan 100 uur om zo op 2 januari de juiste prijzen in het schap te communiceren.

Aantallen in prijs verhoogde producten met de gemiddelde prijsverhoging

Formule Aantal producten Verhoging
AH 14.000 3,0%
PLUS 11.000 2,8%
Jumbo Laag* 8.000* 2,4%
Coop 7.200 2,8%
Dirk 5.200 2,6%
Hoogvliet 7.700 3,1%
DekaMarkt 7.600 2,6%
Vomar 4.300 3,0%
Jan Linders 4.500 2,7%

Bron: Superscanner

 

Reageer op dit artikel