nieuws

Marktaandelen: Lidl wint, AH verliest

Branche & Bedrijf 9851

Marktaandelen: Lidl wint, AH verliest
Foto: Diederik van der Laan

AMSTERDAM – Het marktaandeel van Albert Heijn is in 2018 van 35,3 naar 34,7 procent gedaald. Lidl groeide juist van 10,5 naar 10,9 procent.

Dat blijkt uit cijfers die door onderzoeksbureau Nielsen vanmorgen zijn gepubliceerd. Ook Jumbo zag het marktaandeel met 0,4-procentpunt toenemen. Het bedrijf in Veghel heeft nu 19,1 procent van de markt in handen. Ook Aldi blijft voorzichtig de weg omhoog volhouden. De ombouwoperatie leverde Aldi een plus van 0,1 procentpunt op naar 6,8 procent.

AH levert voor het eerst in jaren in

Het is voor het eerst in jaren dat Albert Heijn marktaandeel inlevert. Dit gebeurde voor het laatst aan het begin van deze eeuw toen de marktleider in de greep was van een financieel schandaal bij moederconcern Ahold en ophef over het salaris van de toenmalige Zweedse topman. Sinds 2007 won Ahold jaarlijks flink, van 29,5 naar 35,3. Nu is de keten met een aandeel van 34,7 weer terug op het niveau van voor 2015.

Explosieve groei van Lidl gaat verder

De onstuimige groei van Lidl gaat verder door, zo wijzen de cijfers van Nielsen uit. De prijsvechter kreeg er 0,4 procentpunt bij en heeft nu 10,9 procent van de markt in handen. Tien jaar geleden begon de groeispurt van Lidl. De discounter kwam dat jaar uit op een marktaandeel van 4,8 procent, tegen 4 procent in 2007.

Aldi groeit voor het eerst in jaren weer

Aldi groeit voor het eerst in vele jaren weer in marktaandeel. De harddiscounter ziet zich beloond voor een grootschalige ombouwoperatie met een toename van het marktaandeel met 0,1 procentpunt naar 6,8 procent. Aldi was tussen 2007 en 2017 gedaald van 8,9 naar 6,7 procent van de markt.

Winst voor kopers van Emté

Jumbo is een andere belangrijke winnaar in de markt. De overname van Emté, de opening van nieuwe Foodmarkten en andere factoren bezorgden de nummer twee op de markt een groei van 18,7 naar 19,1 procent. De andere partij in de Emté-deal, Coop, noteerde een toename van 3,1 naar 3,2 procent.

Superunie-leden gelijk of dalend

De beide formules van Detailresult leverden licht marktaandeel in. Dirk gaat van 3,8 naar 3,7 en Dekamarkt van 1,8 naar 1,7. Andere Superunie-leden als lus, Hoogvliet, Nettorama, Jan Linders en Poiesz bleven in marktaandeel gelijk. Deen daalde met 0,1 procentpunt naar 2,1 procent.

Reageer op dit artikel