nieuws

Fors meer budget voor strijd tegen verspilling

Branche & Bedrijf 625

AMSTERDAM – De stichting die strijdt tegen voedselverspilling krijgt hiervoor flink meer budget. Komend jaar is hiervoor €15 miljoen beschikbaar en de komende jaren moet dit, onder meer door vrijwillige bijdragen van bedrijven, stijgen naar €30 miljoen.

Fors meer budget voor strijd tegen verspilling
Foto: Shutterstock

Volgens Het Financieele Dagblad zijn onder meer Albert Heijn, Unilever en McDonald’s betrokken bij een convenant om de strijd tegen voedselverspilling te intensiveren. De Stichting Samen tegen Voedselverspilling heeft als doelstelling om die verspilling in 2030 in Nederland terug te brengen tot 1 miljoen ton, wat een halvering zou zijn ten opzichte van de huidige situatie. De helft van het huidige budget van €15 miljoen is afkomstig van het ministerie van Landbouw. In totaal zijn er tachtig bedrijven bij betrokken, waaronder dus Albert Heijn en Unilever.

Voedselverspilling door gebrek aan uitwisseling info

Het blijft de komende jaren zo dat de helft van het budget privaat is en de andere helft afkomstig is uit de publieke sector. Vooralsnog wordt er in de investeringsagenda jaarlijkst €10 miljoen uitgetrokken voor projecten, €2 miljoen voor start-ups en €3,5 miljoen om gedragsverandering bij consumenten te stimuleren. Ook de Wageningen Universiteit is betrokken bij de stichting. ‘Voedselverspilling ontstaat doordat er in de keten veel te weinig informatie wordt gedeeld en er geen verantwoordelijkheid wordt genomen’, zo wordt Toine Timmermans van de universiteit geciteerd.

Inkoop tegen lage prijs heeft prioriteit

Volgens Timmermans is het niet willen delen van informatie onderdeel van het bedrijfsbeleid. ‘Dat vinden ze concurrentiegevoelig. Daarnaast heeft inkoop tegen zo laag mogelijke prijs vrijwel altijd prioriteit. Dat vinden supermarkten en foodbedrijven belangrijker dan de vraag of de grondstoffen goed worden gebruikt.’

Reageer op dit artikel