nieuws

AH snoeit fors in assortiment webshop

Branche & Bedrijf 4607

AH snoeit fors in assortiment webshop
Foto: ANP

ZAANDAM – Albert Heijn heeft in vergelijking met vorig jaar veel minder producten in zijn webshop. Het aantal artikelen is in die periode met bijna 10 procent afgenomen.

Met name drogmetica en babyproducten zijn geschrapt. Dat is de conclusie van een onderzoek van boodschappenapp Hiiper.

7794 producten verdwenen

Hiiper vergeleek AH’s online-assortiment op 18 december 2017 met het aantal in de webshop op dezelfde datum dit jaar. Uit de analyse blijkt dat vorig jaar 27.802 producten via AH.nl werden verkocht, nu zijn dat er 25.151 (daling 9,5 procent). Albert Heijn heeft volgens Hiiper in die tijd 7794 producten uit de webshop gehaald en 5143 nieuwe toegevoegd. Opvallend is dat het verdwenen assortiment vrijwel volledig bestaat uit dkw-producten. Naast drogmetica en babyproducten heeft Albert Heijn met name gesneden in de categorieën wijn, soepen, conserven, sauzen en smaakmakers, non-food en alcoholische dranken.

Over gehele linie

Hiiper heeft de verdwenen producten ook op categorieniveau in kaart gebracht. Daaruit blijkt onder meer dat AH online rond de 40 Basic-producten heeft geschrapt. 19 andere Basic-varianten zijn in die periode juist toegevoegd. Van het Etos-merk zijn bijna 300 artikelen verdwenen, terwijl er een kleine 150 producten van dit huismerk zijn bijgekomen. In vers zitten weinig verschuivingen. Wel valt op dat zes AH-verspakketten niet meer zijn te krijgen via AH.nl. Ook zijn er wijzigingen in het aanbod producten van A-merken, waaronder varianten van Andrélon (30 varianten weg, 16 nieuwe erbij), Axe (19 om 8), Dr. Oetker (45 om 23), Garnier (55 om 6) en L’Oréal (112 om 59).

AH: ‘voeren vaak wijzigingen door’

Prijsvergelijker Superscanner bevestigt het schrappen van online assortiment bij AH. ‘Over de gehele linie is er volgens ons een daling te zien van circa 30.000 producten naar iets minder dan 26.000’, zegt Alwin van der Velden van Superscanner. AH zegt bij monde van woordvoerder Ronald van der Aart dat ‘AH.nl continu streeft naar een assortiment dat voor zoveel mogelijk klanten interessant is. Daarom voeren we vaak wijzigingen door. Als gevolg van deze aanpak is het assortiment in de afgelopen periode teruggelopen van 28.000 naar 26.500 producten. Zo’n 20 procent van het online-assortiment valt onder de noemer vers.’

Reageer op dit artikel