nieuws

Omzet keurmerkvoedsel groeit flink

Branche & Bedrijf 572

Omzet keurmerkvoedsel groeit flink

WAGENINGEN – De omzet die wordt geboekt met voedsel met een keurmerk is vorig jaar met ruim 16 procent gestegen.

Huishoudens kochten in 2017 voor €4,5 miljard aan dier- mens- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel dat is voorzien van een keurmerk. Dat is €730 miljoen meer dan een jaar eerder, een stijgende trend die al jaren zichtbaar is. Het marktaandeel aan duurzaam voedsel met een keurmerk ligt inmiddels op 11 procent. Dat staat in de Monitor Duurzaam Voedsel 2017, die minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) deze week naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, Zo meldt Wageningen University en Research dat de monitor samenstelt.

Beter leven keurmerk stijgt 39 procent

De €4,5 miljard die huishoudens meer aan voedsel met een keurmerk uitgaven, betekent een plus van 16,2 procent ten opzichte van de 2016. De omzet van voedsel met het keurmerk ‘Beter Leven’, kwam uit op bijna €1,6 miljard, 39 procent meer dan een jaar eerder. De omzet van voedsel met het keurmerk ‘biologisch’ kwam op ruim €1,2 miljard, een plus van 5 procent. De omzetstijging van keurmerkvoedsel is in alle productgroepen terug te zien. Vlees en vleeswaren groeiden met 40 procent naar € 1,4 miljard omzet. Houdbare producten en samengestelde maaltijden groeiden met 16 procent naar €607 miljoen. Als naar marktaandelen binnen een productgroep wordt gekeken, zijn eieren met een keurmerk koploper. 27 procent van alle in Nederland verkochte eieren was duurzaam. Dat is overigens geen stijging ten opzichte van 2016. Door de fipronil-affaire liep het aanbod aan keurmerkeieren, met minimaal één Beter Leven ster, terug.

Consument

Volgens minister Schouten laat de Monitor zien dat de Nederlandse consument steeds meer waardering heeft voor de inspanningen van boeren, tuinders en vissers om op een duurzamere wijze voedsel te produceren. ‘Daarmee speelt de consument een belangrijke rol op weg naar kringlooplandbouw, zoals verwoord in mijn visie ‘waardevol en verbonden’ over de toekomst van de landbouw.’

Opdracht minister

De Monitor Duurzaam Voedsel is een jaarlijkse publicatie van Wageningen Economic Research in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Gebaseerd op een steekproef wordt met de monitor inzicht verkregen in de bestedingen van de Nederlandse consument aan duurzamer geproduceerd voedsel in de verkoopkanalen supermarkten, foodservice en speciaalzaken.

Lees ook: Groei omzet keurmerkfood 29 procent

Reageer op dit artikel