nieuws

Jumbo en Picnic winnen online van AH

Branche & Bedrijf 8738

Jumbo en Picnic winnen online van AH

DOETINCHEM – De groei van de online supermarktomzet versnelt. Jumbo en Picnic winnen online marktaandeel ten koste van AH.

De online supermarktomzet behaalde de afgelopen zes maanden een omzetaandeel van 2,9 procent tegen 2 procent een half jaar eerder, exclusief de zakelijke markt. Hiermee is het marktaandeel, goed voor circa €1 miljard van de €36 miljard totale supermarktomzet,  fors toegenomen. Bij de eerste meting, in 2015 bedroeg het online aandeel nog maar 0,8 procent. Dat blijkt uit een halfjaarlijkse monitor van het kennisplatform Supermarkt & Ruimte in samenwerking  met onderzoeksbureau Strabo en vastgoedadviseur SuperVastgoed.

AH verliest aandeel

De online markt verandert, Jumbo en Picnic winnen online marktaandeel ten koste van AH.  Het marktaandeel van AH bedraagt 53 procent, blijkt uit de cijfers. Vorig jaar was dat nog 58 procent en in 2016 59 procent.  De groei van de online omzet van Jumbo lijkt af te vlakken. Tussen 2016 en 2017 won de keten maar liefts 8 procentpunt marktaandeel online. De  afgelopen 12 maanden was dat ‘nog maar’ 4 procentpunt. Het marktaandeel van Picnic groeide met 2 procentpunt naar 12 procent (geschat) over de afgelopen twaalf maanden. Een jaar eerder groeide Picnic (geschat) van 5 naar 10 procent.

Marktaandelen online

2015 2016 2017 2018
AH 47% 59% 58% 53%
Jumbo 8% 14% 22% 26%
Picnic <5% <5% 10% 12%

Bron: supermarktenruimte.nl

Gemiddelde besteding

De gemiddelde besteding per bestelling is iets omhoog gegaan, van €90 naar €92. De belangrijkste klanten voor bezorgboodschappen zijn gezinnen met kinderen, die voor het merendeel afkomstig zijn uit het westen van het land. De penetratiegraad laat flinke groei zien. Die  bedraagt nu 19 procent tegen 14,5 procent een jaar eerder. Potentie voor groei is aanwezig: Het aandeel consumenten dat verwacht online boodschappen te doen, steeg van 21 naar 24 procent.

Vers groeit online

Boodschappen die het meest online worden gedaan zijn frisdrank, water en sappen en kruidenierswaren. Maar andere productgroepen groeien. Versproducten, vooral vlees brood en banket, groeien het sterkst, samen met drogmetica, was-en reinigingsmiddelen en papierwaren.

1750 consumenten ondervraagd

Voor de in 2015 door het vastgoedplatform Supermarktenruimte gestarte monitor worden ieder half jaar ruim 1750 consumenten ondervraagd over hun online supermarktbestedingen. Volgens de onderzoekers zijn de resultaten dankzij een weging landelijk representatief en kunnen dankzij de monitor de gevolgen van de online ontwikkeling voor supermarktvastgoed worden ingeschat. Eind november verschijnt het complete rapport.

Reageer op dit artikel