nieuws

Distrifood digi-magazine over e-commerce

Branche & Bedrijf 1144

Distrifood digi-magazine over e-commerce

DOETINCHEM – De ontwikkelingen op het gebied van food en e-commerce gaan keihard. De omzet stijgt al net zo hard mee: met liefst 39 procent in de eerste helft van 2018, blijkt uit recent onderzoek van GfK. Distrifood heeft online een digitaal magazine gepubliceerd met alle info over e-commerce gebundeld.

Distrifood Food & E-commerce over de online foodverkoop

Open het e-magazine

Het magazine is een primeur voor dit blad en geeft een overzicht van alle ontwikkelingen als het gaat om de onlinefoodverkoop. Basis van het magazine is het food en e-commerce-congres dat Distrifood eerder dit jaar hield samen met webwinkelblad Twinkle. De onlinebesteding in de categorie food is in de eerste helft van dit jaar met 39 procent toegenomen. Daarmee is het al drie periodes op rij de categorie die het hardst groeit van alle branches, zo valt er te lezen.

De onlinebesteding in de categorie food is in de eerste helft van dit jaar met 39 procent toegenomen.

In totaal gaven Nederlandse consumenten tot 1 juli dit jaar voor €11,83 miljard online uit. Dit bedrag wordt verdeeld over in totaal 105,6 miljoen online-aankopen. Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, een continu-onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. De uitvoering ervan ligt in handen van GfK, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL. In heel 2018 worden naar verwachting 230 miljoen online aankopen (+14%) gedaan voor een totaalbedrag van circa €25 miljard (+11%).

Food groeit veruit het hardst. Danny van den Burg van GfK: ‘De categorie food/nearfood is nu al voor het derde opeenvolgende kwartaal de grootste groeier in termen van onlinebestedingen. Dit reflecteert met wat we zien in de markt: daar waar het online bestellen en vaak ook laten bezorgen van boodschappen een aantal jaren geleden nog in de kinderschoenen stond, krijgt online nu echt voet aan de grond’.

Jongeren zijn niet de markt voor online boodschappen.

Toch zijn er ook tegengestelde trends zo valt te lezen in het magazine. Jonge huishoudens doen relatief vaak hun boodschappen op zondag of in de avonduren. Online is onder deze groep relatief minder populair, blijkt eveneens uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. Waar heel Nederland 5,4 procent van zijn fysieke boodschappenbudget op zondag uitgeeft, ligt dat percentage bij jonge huishoudens op 9,1 procent. Voor online geldt dat jonge huishoudens daar 4,4 procent uitgeven, maar iets boven het landelijke gemiddelde van 3,6 procent. Het is bovendien een lager percentage dan een jaar geleden (4,8), terwijl het aandeel op zondag toen op 7,8 lag. Jongeren geven ook bijna twee keer zo veel uit in de avonduren dan de totale markt (12,9 en 6,7 procent van het boodschappenbudget).

Geschiedenis

Het digitale magazine voor deze keer de Distr-e-food genoemd, wijdt ook een heel hoofdstuk aan de geschiedenis van e-commerce in food. Die loopt van James Telesuper (Unigro) naar aanbieders als Jumbo.com en Picnic. Het is een stuk rijk aan verwijzingen naar bron-artikelen online, onmisbaar voor wie wil begrijpen waar food online staat en naartoe gaat.

Naast feiten biedt het magazine ruimte voor discussie. Zo is er sprake van dat supermarkten online helemaal niet willen groeien. ‘Bijna alle Nederlandse supermarktketens zijn inmiddels actief met de onlineverkoop van levensmiddelen. Het aantal ketens dat niets doet, is zeer beperkt. Wie in vertrouwen met de topmensen van die ketens spreekt, hoort vooral hoop dat het niet te succesvol wordt. Het runnen van een supermarkt is over het algemeen op dit moment een zeer winstgevende activiteit. Wie echter goede omzet, in de winkel, inruilt voor slechte omzet, online, die neemt veel risico’, aldus het magazine.

Erwin Binneveld van Spar University

Over het verbinden van ‘bricks’ en ‘clicks’

De kracht van het magazine ligt vooral in de verwijzingen maar ook in de videobijdrages. Zo vertel Daniel Gebbler chief technology van Picnic over hoe Picnic werkt met zijn boodschappenradar waar de klant kan zien waar het wagentje rijdt. Hij vertelt over venstertijden van 20 minuten. ‘Het maakt nogal uit of je om 16:00 uur of 18:00 bezorgt. In dat laatste geval gaat het niet meer gebruikt worden voor de warme maaltijd.’

Ook dwarsdenker Erwin Binneveld, Spar University, levert een bijdrag. Hij noemt e-commerce vooral het verbinden van ‘bricks’ en ‘clicks’. ‘Dat doen wij vooral met smartphone.’ Opvallend is dat Spar University test met bezorgen van food tussen twee colleges. ‘Dat is een venster van 10 minuten. Wij zijn dan daar waar de studenten zich bewegen.’ Hij spreekt van pick-up persons die Spar University inzet. Het idee erachter is: studenten hebben trek, maar te weinig tijd tussen colleges om naar de winkel te gaan. Zij bestellen via de Spar University-app een broodje en een drankje, en een pick-up person staat bij de collegezaal klaar om de bestelling af te leveren.

Distrifood Food & E-commerce over de online foodverkoop

Open het e-magazine

  
Reageer op dit artikel