nieuws

Wantrouwen over duurzame claims groeit

Branche & Bedrijf 715

Wantrouwen over duurzame claims groeit

AMSTELVEEN – Bijna de helft van de Nederlanders wantrouwt claims over duurzaamheid of maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Tegelijkertijd stijgt de bereidheid van consumenten extra te betalen voor duurzame producten voor het tweede achtereenvolgend jaar. Dat is de conclusie van het Dossier Duurzaam 2018, het jaarlijkse marktonderzoek van marketingbureau b-open en onderzoeksbureau GfK.

Extra betalen voor duurzame producten

Inmiddels is 36 procent van de Nederlandse consumenten bereid extra te betalen voor duurzame producten. In 2016 was dir 29 procent en in 2017 32 procent. Daarentegen wantrouwt 43 procent claims over duurzaamheid of maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bijna de helft van de Nederlanders (46 procent) geeft aan dat het duurzame of maatschappelijk verantwoordelijke aspecten belangrijk vindt bij de aanschaf van producten en diensten.

Consumeren zonder schuldgevoel

Als consumenten duurzame producten of activiteiten van een bedrijf aansprekend vinden, geeft zelfs vier van de vijf aan dat er bereidheid is daarvoor ook iets meer te betalen: gemiddeld 14 tot 22 procent. ‘De grotere bereidheid extra te betalen illustreert dat mensen positiever staan ten aanzien van duurzaamheid. Mensen willen consumeren zonder schuldgevoel. Maar ook de toegenomen kwaliteit van duurzame producten speelt daarbij een rol. De economische groei geeft mensen bovendien meer financiële armslag’, zegt Annemarie Perquin van GfK.

Groen sausje of loze beloftes

Ondanks de toegenomen bereidheid extra te betalen voor duurzaamheid, is het wantrouwen ten aanzien van duurzaamheidsclaims, nadat het enkele jaren was gedaald, gestegen van 39 procent naar 43 procent. Bart Brüggenwirth van b-open stelt dat de consument kritischer is geworden en gevoeliger voor een groen sausje of loze beloftes: ‘Het spreekt consumenten meer aan dat een bedrijf duurzaamheid goed verankert in zijn core business en producten, dan dat het een maatschappelijk doel sponsort of consumenten aanspoort tot een duurzamere levensstijl.’

De rol van duurzaamheid

De groep consumenten met een positieve basishouding ten aanzien van duurzaamheid is de afgelopen jaren in omvang toegenomen. Ook dit jaar neemt die weer verder toe: van 59 procent naar 63 procent. Dossier Duurzaam wordt sinds 2008 jaarlijks gehouden. Het veldwerk heeft plaats gevonden in juli 2018 en is uitgevoerd onder ruim 1700 consumenten. Zij hebben vragen beantwoord over duurzame trends, de rol van duurzaamheid binnen specifieke sectoren en hebben beoordeeld hoe merken in hun ogen scoren op het gebied van duurzaamheid.

Zie ook: Omzet duurzaam vers stijgt explosief

Reageer op dit artikel