nieuws

‘Supers plussen €840 miljoen na btw-verhoging’

Branche & Bedrijf 753

‘Supers plussen €840 miljoen na btw-verhoging’

EDE – Door de aankomende verhoging van het lage btw-tarief, van 6 naar 9 procent, stijgt de supermarktomzet met zeker €840 miljoen.

Dat stelt Jan-Willem Grievink, directeur van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) in een blog op de website van het kenniscentrum. 86 procent van de supermarktomzet in voedings- en genotmiddelen valt, volgens Grievink, onder het lage tarief. Hij verwacht dat supermarkten de btw-verhoging zonder enige twijfel zullen doorvoeren. Dit zal amper invloed zal hebben op het volume en dat verklaart de flinke stijging van de supermarktomzet die hij verwacht.

Driekwart valt onder laag tarief

In 2018 zijn supermarkten goed voor bijna 53 procent van de totaalomzet in food. De overige omzet wordt in foodservice (horeca, delivery, et cetera) gemaakt. Ruwweg driekwart van de totale €61,7 miljard omzet aan voedings- en genotmiddelen (verwacht in 2018) komt voor rekening van producten met het lage btw-tarief. Bij het klakkeloos doorvoeren van de aanstaande btw-verhoging door zowel foodservice als retail zou de omzet in één stap met €1,4 miljard omhoog gaan. Dat gaat volgens Grievink echter niet gebeuren, omdat de foodservice-sector zal aarzelen om de btw door te berekenen aan hun klanten.

Foodservice lijdt onder btw-effect

Die aarzeling heeft volgens hem twee oorzaken. Ondernemers zullen niet altijd de btw-verhoging durven doorvoeren, bang om klanten te verliezen. Bovendien zullen volgens hem consumenten terughoudend zijn in hun bestedingen. Ze zullen minder vaak bestellen en vaker goedkopere producten en gerechten zoeken. Ook dat heeft negatieve invloed op de omzet. Grievink verwacht derhalve dat bijvoorbeeld daardoor het buitenhuissegment (horeca, catering, et cetera) met €260 miljoen gaat groeien, in plaats van met de €400 miljoen als de prijzen zonder enige hapering verhoogd zouden worden én het volume gelijk zou blijven. Bovendien zal volgens de kleinschalige horeca het meest lijden onder dit effect.

Supermarktoorlog

De enige hoop die horecaondernemers volgens Grievink hebben om geen klanten aan de supermarkt kwijt te raken, is een prijzenoorlog. Daarmee zouden ze volgens hem hun €840 miljoen te grabbel kunnen gooien. ‘Dan krijgt de consument weer wat meer ruimte om buiten de deur te eten.’ Hij adviseert de spelers in foodservice daar niet op te rekenen, maar de btw-verhoging gewoon door te berekenen aan hun klanten.

Reageer op dit artikel