nieuws

Schade verpakking funest voor klantentrouw

Branche & Bedrijf 603

Schade verpakking funest voor klantentrouw

AMSTERDAM – Een flink deel van de online klanten keert een formule de rug toe wanneer er schade is aan de verpakking van de bestelling.

Bijna veertig procent van de Nederlanders die online bestellen stopt met bestellen bij een webwinkel wanneer een product is bezorgd waarvan de verpakking is beschadigd. Dat blijkt uit een onderzoek van verpakkingsbedijf DS Smith onder 5.000 e-shoppers in heel Europa. In het onderzoek wordt duidelijk dat drie op de tien consumenten in het afgelopen jaar een beschadigd pakket heeft ontvangen.

Bestelgemak boven prijs

De Nederlandse online klanten melden de beschadiging vaak niet aan de e-tailer, in dertig procent van de gevallen delen ze hun ervaringen wel met anderen. Uit het onderzoek blijkt ook dat ruim driekwart van de Nederlanders de eenvoud van online bestellen belangrijker vindt dan de verkoopprijs. 78 procent van de ondervraagde Nederlanders zet bestelgemak in de top 3, gevolgd door de prijs van het product (74 procent). Op de derde plaats komt een korte levertijd, 64 procent van de respondenten noemt dat een belangrijke factor bij het doen van online aankopen.

Meer betalen voor stevigere doos

Zowel in Nederland als België staan bestelgemak, productprijs en korte levertijd in de top drie van belangrijkste factoren bij het doen van een online aankoop. Belgen vinden de laagste prijs in tegenstelling tot Nederlanders juist wel belangrijker dan bestelgemak. Verder blijkt dat ongeveer de helft van de ondervraagde Nederlanders bereid is meer te betalen voor bepaalde extra’s bij de verpakking. Zo vindt 25 procent van de ondervraagden het geen probleem meer te betalen voor een stevigere doos en is bijna 16 procent van de ondervraagden bereid meer te betalen voor makkelijk hersluitbare verpakkingen zodat ze eenvoudig te retourneren zijn.

Zie ook: AH: minder verpakkingen, meer recycling

Reageer op dit artikel