nieuws

Ouders: Ban snoepreclame kinderen

Branche & Bedrijf 295

Ouders: Ban snoepreclame kinderen

DEN HAAG – Geen snoepreclame bij sportevenementen, op scholen, in tv-series, films en games. Dat is wat ouders willen.

Die conclusie trekt het Voedingscentrum na een steekproef onder meer dan duizend ouders met kinderen tot en met zeventien jaar. In totaal 71 procent van de ouders vindt volgens het onderzoek dat marketing voor ongezonde producten niet thuishoort op een sportevenement voor kinderen. En 60 procent van de ouders vindt het niet normaal dat er kindermarketing voor ongezonde producten plaatsvindt via social media.

Bescherming tegen kindermarketing

Het Voedingscentrum zelf staat aan de kant van de bezorgde ouders. ‘Wij vinden dat kinderen beschermd moeten worden tegen kindermarketing van ongezonde producten’, zegt Astrid Postma-Smeets, expert voeding en gezondheid bij het Voedingscentrum.

Kinderidolen van de verpakking halen

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), de koepelorganisatie voor bedrijven in de levensmiddelenindustrie, heeft in mei aangekondigd dat het kinderidolen van de verpakkingen gaat halen. Dat is volgens het Voedingscentrum een goede stap, maar deze gaat de organisatie nog niet ver genoeg.

Zie ook: Boer (Ahold) blikt terug: stop kindermarketing

Reageer op dit artikel