nieuws

Klimaat amper van invloed op koopgedrag

Branche & Bedrijf 466

Klimaat amper van invloed op koopgedrag

UTRECHT – Hoewel meer dan 50 procent van de Nederlanders zich bewust is van de impact van alledaagse producten op het klimaat heeft dat amper invloed op hun koopgedrag in de supermarkt.

Een groot deel van de consumenten heeft wel weliswaar een duurzame intentie, maar hun koopgedrag in de supermarkt blijft achter. Dat blijkt uit onderzoek van de Climate Neutral Group , en onderzoeksbureau Motivaction naar de relatie tussen het koopgedrag van de Nederlandse consument en het klimaat.

Helft maakt zich zorgen

Ruim de helft van de deelnemers aan het onderzoek maakt zich zorgen over de gevolgen van klimaatverandering voor Nederland (50 procent) en voor  de volgende generaties (60procent). 44 procent noemt het zelfs het meest urgente probleem. Ze zijn zich ook bewust van de invloed van het gebruik van alledaagse producten. Vlees, was- en schoonmaakmiddelen en textiel hebben volgens de consumenten de meeste impact op het klimaat. Blijkt uit het onderzoek van de Climate Neutral Group, een organisatie die certificeert volgens de standaard Klimaatneutraal.

Fabrikanten en retailers

Ruim twee derde van de Nederlanders vindt daarom dat de klimaatimpact van deze producten snel minder moet worden. 39 procent vindt dat met name fabrikanten als eerste actie moeten ondernemen. En driekwart is van mening dat fabrikanten hun producten klimaatneutraal moeten maken. Meer dan de helft geeft bovendien aan dat ze zelf ook invloed kunnen uitoefenen door deze klimaatvriendelijke producten te kopen.

Consument heeft hulp nodig

Het maken van duurzame keuzes in de supermarkt, bijvoorbeeld voor biologische groentes, wordt steeds makkelijker voor consumenten. Met klimaatneutrale producten zijn ze minder bekend. Voor slechts 6 procent is de klimaatimpact van doorslag om een product al dan niet te kopen. Overigens is voor 24 procent het klimaat geen enkele issue in hun koopgedrag. Omdat niet duidelijk vermeld is wat de klimaatimpact van producten is, vindt de consument het lastig om klimaatbewuste keuzes te maken.

Behoefte aan keurmerk

Een klimaatkeurmerk zou voor bijna de helft van de respondenten een hulpmiddel zijn. Twee derde vindt het belangrijk dat de klimaatimpact op een verpakking wordt vermeld. Zo’n keurmerk zou volgens driekwart dan wel van een neutrale instantie afkomstig moeten zijn.

Reageer op dit artikel