nieuws

Jongere shopt liever op zondag dan online

Branche & Bedrijf 890

Jongere shopt liever op zondag dan online

DONGEN – Jonge huishoudens doen relatief vaak hun boodschappen op zondag of in de avonduren. Online is onder deze groep relatief minder
populair.

Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK. Waar heel Nederland 5,4 procent van zijn fysieke boodschappenbudget op zondag uitgeeft, ligt dat percentage bij jonge huishoudens op 9,1 procent. Voor online geldt dat jonge huishoudens daar 4,4 procent uitgeven, maar iets hoger dan het landelijke gemiddelde van 3,6 procent. Het is bovendien een lager percentage dan een jaar geleden (4,8), terwijl het aandeel op zondag toen op 7,8 lag. Jongeren geven ook bijna twee keer zo veel uit in de avonduren dan de totale markt (12,9 en 6,7 procent van het boodschappenbudget).

GfK: ‘cijfers zijn opmerkelijk’

Het betreffen cijfers over het lopende jaar tot en met het tweede kwartaal. Research director Joop Holla van GfK noemt de cijfers opmerkelijk. ‘Bij de trend van het winkelen op zondag en in de avond liepen jonge klanten voorop, maar bij online is dat niet het geval. Het zijn vooral de huishoudens met kinderen die daar voor de groei zorgen.’ Online is bij gezinnen al goed voor 5,7 procent van de uitgaven, tegen 3,2 procent vorig jaar. Het totale marktaandeel van online supermarkten nam het afgelopen jaar toe van 2,6 naar 3,6 procent, een relatieve groei van 38,5 procent.

Supermarkten Zwolle verruimen openingstijden

In Zwolle kunnen supermarkten overigens sinds afgelopen weekend proberen de zondagomzet op te krikken. Sinds 5 augustus mogen winkels zelf beslissen hoe lang ze open zijn. Bijna alle supermarkten verruimen hun openingstijden, meldt Indebuurt.nl.

Lees ook: Zondagsopening wint weer verder terrein

Reageer op dit artikel