nieuws

CBS: ‘Sterke groei visspeciaalzaken’

Branche & Bedrijf 595

CBS: ‘Sterke groei visspeciaalzaken’
Bron: cbs.nl

HEERLEN – Het aantal visspeciaalzaken is in 10 jaar tijd sterk gestegen. Dat zegt het CBS in nieuwe trendrapporten. In totaal wijzigde het aantal foodspeciaalzaken nauwelijks tussen 2008 en 2017.

Wel is er dus verschuiving waargenomen: in 2017 telde Nederland 31 procent meer viswinkels en 20 procent meer kaaswinkels. Groentespeciaalzaken verdwenen uit het straatbeeld (29 procent minder dan in 2008). Andere dalers zijn slagers (16%) en poeliers (8%).

Vismarkt ‘vergrijst’ in supermarkt

In supermarkten lijkt de visverkoop te stagneren. In juni berichtte Foodmagazine dat de vismarkt ‘vergrijst’ omdat er te weinig wordt geïnnoveerd. Ook trekt de categorie niet voldoende jonge consumenten. GfK-accountmanagers Hendrik-Jan Schouten en Marco van den Berk zeiden dat prijsverhogingen geleid hebben tot verschuivingen in het aankoopgedrag van vis in de supermarkt.

Hoge fair shares AH en Lidl

AH en Lidl hebben hoge fair shares in vis, Aldi heeft wat positie verloren, blijkt uit cijfers van GfK in april 2018. Waar Lidl vooral sterk is in conserven en diepvries, heeft AH een relatief goede positie in koelverse vis. Ook sluiten de kopersgroepen van AH wat beter aan op de viscategorie – relatief hoog opgeleid, meer focus op gezondheid – dan veel andere formules. Uitgedrukt in fair shares staat Lidl in totaal vis met 127 op 1, Aldi en AH XL zitten daar met 124 en 121 dicht achter. In schaaldieren heeft AH XL met 155 de hoogste fair share. Lidl staat op 199, AH supermarkten op 115.

Reageer op dit artikel