nieuws

Picnic-effect raakt bestedingen

Branche & Bedrijf 3749

Picnic-effect raakt bestedingen

DONGEN – De gemiddelde besteding per bestelling bij een onlinesupermarkt is afgelopen jaar met 8 procent gedaald. Dit kan volledig worden toegeschreven aan het zogenoemde Picnic-effect.

Dat blijkt uit cijfers van GfK over de online verkopen over het lopende jaar tot en met het einde van het eerste kwartaal.

Gemiddelde besteding nam met 4 procent toe

Multichannel-partijen, alle thuisbezorgende supermarkten met uitzondering van Picnic, zagen de gemiddelde besteding met 1 procent toenemen tot €92,76. Bij Picnic nam de gemiddelde besteding weliswaar met 4 procent toe, maar ligt deze met €41,39 flink lager dan het branchegemiddelde.

Lager minimumbedrag dan concurrentie

Omdat het onlinemarktaandeel in bezorgen van Picnic afgelopen jaar verviervoudigde, heeft dit een behoorlijk effect op de gemiddelde besteding bij bezorgboodschappen. Die daalde in de gemeten periode met 8 procent naar €79,35. Research director Joop Holla noemt de ontwikkeling logisch. ‘We zien in de cijfers een sterke groei van Picnic. Zij bezorgen thuis vanaf €25, wat een lager minimumbedrag is dan de concurrentie. Dat zie je terug in de cijfers.’

Steeds meer marktgebieden

In het lopende jaar tot en met het eerste kwartaal nam het marktaandeel van onlinesupermarkten met 37 procent toe tot 3,3 procent. Het aandeel van bezorgen groeit daarbij met 57 procent hard door naar 2,7 procent. Het marktaandeel van Picnic binnen de supermarktomzet is over de gemeten periode 0,4 procent. Dit is ruim vier keer zo hoog als over dezelfde periode vorig jaar. Dat past in de ontwikkeling waarbij Picnic afgelopen jaar in steeds meer marktgebieden in Nederland actief werd.

Vertegenwoordigers van GfK en Picnic zijn dinsdag 5 juni 2018 sprekers tijdens de tweede editie van het Food & E-commerce-congres dat in Utrecht wordt gehouden.

Reageer op dit artikel