nieuws

Winkeliers bang voor anti-autobeleid

Branche & Bedrijf 1476

Winkeliers bang voor anti-autobeleid

LEIDSCHENDAM – Lokale politici zetten veelal in op het terugdringen van het autoverbruik, maar dat heeft desastreuze gevolgen voor winkeliers in de binnensteden. Die waarschuwing laat Detailhandel Nederland horen na het bestuderen van de partijprogramma’s van politieke partijen in 12 Nederlandse steden.

In diverse steden willen partijen de binnenstad autoluw maken of parkeerplaatsen schrappen. Dat soort initiatieven lijken ‘louter en alleen gericht tegen auto’s, in plaats van dat het ook de binnenstad vooruithelpt’, meent voorzitter Guido van Woerkom van de branchevereniging. Anti-autobeleid zal consumenten zich minder welkom laten voelen als er geen goede ov-verbinding is of als die consument grote aankopen wil doen, stelt Detailhandel Nederland.

Geen overbodige luxe

Voor ‘traditionele’ winkels is het belangrijk dat winkelen zo toegankelijk en prettig mogelijk is, zodat consumenten niet afhaken en online gaan kopen. ‘Een gastvrij en aantrekkelijk parkeerbeleid is geen overbodige luxe in een tijd waarin beleving een steeds belangrijker deel uitmaakt van het winkelen.’ Goede punten op het gebied van de bereikbaarheid noemt Detailhandel Nederland onder meer het bevriezen of verlagen van parkeertarieven, meer parkeermogelijkheid op drukke dagen, meer laadpalen voor elektrische auto’s en P+R-terreinen met een gratis of goedkope ov-verbinding naar de binnenstad.

Anti-autobeleid minder spannend voor supers

De meeste supermarkten in Nederland hebben eigen parkeerplaatsen en zijn niet in de binnensteden gevestigd. De maatregelen zoals die in veel plaatsen op het programma staan, hebben dan ook vermoedelijk niet direct last van anti-autobeleid. Parkeren is wel voor zo’n 2 procent van de consumenten die wisselden van primaire supermarkt de belangrijkste reden, zo blijkt uit cijfers van Deloitte. ‘Ik koop er graag vanwege de goede parkeergelegenheid’ wordt door 27 procent van de consumenten genoemd als reden om voor een bepaalde supermarkt te kiezen als primaire supermarkt. Alleen ‘dichtsbijzijnde winkel’, ‘vertrouwdheid’ en ‘prijs-kwaliteitsverhouding’ zijn belangrijker.

Bijna helft klanten komt met de auto

Van de supermarktklanten komt 49 procent met de auto, een cijfer dat al jaren stabiel is. 93 procent van de klanten zijn tevreden over het aantal parkeerplaatsen dat hun primaire supermarkt beschikbaar heeft. In de meeste gevallen (92 procent) is het parkeren gratis. Wel moet 19 procent een parkeerschijf gebruiken.

Zie ook: Assense Jumbo blij met parkeerschijf

 

Reageer op dit artikel