nieuws

Supers beginnen minder aan jaar

Branche & Bedrijf 1776

Supers beginnen minder aan jaar

DEN HAAG – Nederlandse supermarkten hebben in januari de omzet met 2 procent zien toenemen, wat meer dan een halvering van de groei is ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Het verkoopvolume daalde tijdens de eerste maand van het jaar.

Dat staat in het jongste omzetbericht van het Centraal Bureau voor de Statistiek over de detailhandel. In de eerste maand van 2017 bedroeg de omzetstijging voor de supermarkten nog 4,5 procent, wat de opmaat vormde voor een absoluut topjaar voor de sector. Opvallend is dat de omzet van winkels in non-food in januari nog iets harder groeide dan de supermarktomzet. Vooral bouwmarkten, keukenboeren en soortgelijke retailers kenden een sterke januari, net als drogisterijen en parfumerieën.

Fooddetailhandel steeg met 1,5 procent

De totale omzet van de fooddetailhandel nam in januri met 1,5 procent toe, tegen 3,7 procent een jaar eerder. Speciaalzaken kenden een erg matige maand met een omzetdaling van 1,8 procent. De hele fooddetailhandel zag het verkochte volume met 1 procent afnemen.

Internetwinkels zien omzet weer fors toenemen

De transfer van omzet van fysieke winkels naar online gaat door. De online omzet lag in januari 22,5 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten ruim 19 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met ruim 26 procent.

Mindere start geen verrassing

De mindere start van de supermarktsector in 2018, zoals gemeten door het CBS, komt niet als een verrassing. Distrifood meldde de afgelopen weken al dat zowel Albert Heijn als Jumbo teleurstellend aan het nieuwe jaar zijn begonnen. Die twee partijen zijn gezamenlijk goed voor ruim de helft van de omzet van de supermarkten.

Lees ook: GfK verwacht 3 procent omzetplus rond Pasen

 

Reageer op dit artikel