nieuws

Merken Top 100: Marlboro opnieuw de grootste

Branche & Bedrijf 7350

Merken Top 100: Marlboro opnieuw de grootste

ZALTBOMMEL – Voor de vierde keer op rij voert Marlboro de Merken Top 100 aan. De totale omzet van de 100 grootste merken stijgt met 2,6 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dat is de grootste groei in 9 jaar.

De Merken Top 100 zet jaarlijks de ontwikkeling van de grootste A-merken in de supermarktbranche op een rijtje. Distrifoods zusterblad Foodmagazine werkt hierbij samen met het onderzoeksbureau IRI. De totale omzet van de Merken Top 100 2017 (MAT40) komt uit op €8,3 miljard, waar de supermarktbranche als geheel in 2017 een omzet van €37,4 miljard noteerde. Voor de derde keer zijn ook de omzetten van Aldi en Lidl verwerkt in de ranglijst.

Kanaalverschuiving

Marlboro scoort opnieuw erg goed en voert voor de vierde keer op rij de ranglijst aan. ‘De groei van niet alleen Marlboro, maar ook andere tabaksmerken, heeft te maken met prijsstijgingen en accijnzen. Maar er is ook wel degelijk een groei in volume waarneembaar, voor een belangrijk deel als gevolg van kanaalverschuiving’ constateert Sjanny van Beekveld, business insights director bij IRI. ‘Langere openingstijden van supermarkten en populariteit van To Go-achtige concepten zorgen ervoor dat langzaam maar zeker veel wordt ingepikt van petrol en kleine tabakszaken. Een trend die niet te stoppen lijkt. Onlangs maakten bijvoorbeeld ook Kruidvat en Trekpleister bekend te stoppen met tabaksverkoop. Zover is het in het supermarktkanaal nog lang niet. Zij blijven dus profiteren.’

Coca-Cola stijgt naar 2

Coca-Cola stijgt van 3 naar 2. Het merk verliest in volume licht, maar groeit in waarde. ‘De focus ligt voor een belangrijk deel op Zero, dat hard groeit’, zegt Van Beekveld. ‘Deze groei kan het verlies van regular niet geheel opvangen. Regular verliest in volume 5 procent ten opzichte van 2016. De discussie rond suiker is hier de belangrijkste oorzaak van.’ Het merk Campina (plek 3) blijft stabiel in de markt, zowel in omzet als in volume. ‘Campina groeit hard in houdbare zuivel, omdat Friesche Vlag Langlekker in 2017 Campina Lang Lekker is geworden. Daar staat verlies tegenover van kaas en verse zuivel’, constateert Van Beekveld.

Heineken 0.0 succesvolle introductie

Heineken doet het goed met een 4e plek op de ranglijst. Heineken 0.0, de beste introductie van 2017 (Intro Top 20 Foodmagazine/IRI, red.), verklaart deels het succes, evenals de populariteit van de Apple Bandit cider. ‘En Heineken blijft het promotiespel goed spelen. De promodruk is 65 procent’, aldus Van Beekveld. ‘Maar ook zonder deze promotie is er een groei in ‘base’.’ De omzet in 2016 bedroeg €244,5 miljoen, vorig jaar €263,3 miljoen. Op plek 5 opnieuw een tabaksmerk: Camel. De helft van de groei valt te verklaren uit grotere verkoop van sticks, de andere helft vloeit voort uit prijsstijgingen.

Top-5:

1 Marlboro omzet: €455,5  miljoen

2 Coca-Cola omzet: €298,3 miljoen

3 Campina omzet: €265,5 miljoen

4 Heineken omzet: €263,3 miljoen

5 Camel omzet : €221,9 miljoen

Lees het complete verhaal (met ranglijst) in Foodmagazine van maart 2018 en op Foodmagazine.nl

Zie ook: IRI: A-merk groeit harder dan huismerk

Reageer op dit artikel