nieuws

Keuringsdienst van Waarde duikt in goedkope supers

Branche & Bedrijf 6528

Keuringsdienst van Waarde duikt in goedkope supers

HILVERSUM – Nederlandse supermarktformules willen geen inzicht geven in hun prijsstrategie. Zij dwingen fabrikanten zelfs hun kwaliteit te verlagen. Dat beeld komt naar voren uit een aflevering van de Keuringsdienst van Waarde.

Dat blijkt uit een uitzending van de Keuringsdienst van Waarde gewijd aan de goedkoopste supermarkt. Het kritische consumentenprogramma duikt in de wereld van aanbiedingen en folders om uiteindelijk te constateren dat de goedkoopste supermarkt van Nederland niet eenduidig is aan te wijzen.

Formules willen geen toelichting geven

Geen van de aangesproken formules, waaronder Vomar, Jumbo, Hoogvliet en Dirk van den Broek  en Lidl, wilden in het programma een toelichting komen geven op hun claim de goedkoopste supermarkt van Nederland te zijn. Het programma schetst uiteindelijk het beeld van supermarkten die fabrikanten dwingen de productkwaliteit te verlagen om tegen een betere prijs te kunnen leveren. Volgens levensmiddelentechnoloog IJsbrand Velzeboer dwingen supermarkten fabrikanten zelf ‘het randje te zoeken als het gaat om receptuur en wetgeving.’

Roomboter vervangen door palmolie

Als voorbeeld wordt genoemd het vervangen van roomboter door palmolie en het verlagen van eiwitgehaltes in voedingsmiddelen. Het toevoegen van water zou volgens de levensmiddelentechnoloog ook een veelgebruikt middel zijn. Hij noemt als voorbeeld Unox erwtensoep dat om die reden van 100 kcal per 100 gram zou zijn teruggelopen naar 85, 65 kcal per 100 gram. Fabrikanten als Johma en Aviko, die een leveringsconflict hebben of hadden met inkooppartijen, willen in het programma ook niet ingaan op details.

Lees ook: Lidl pronkt met uitslag prijsonderzoek >>>

Reageer op dit artikel