nieuws

Grote A-merken in Stockon

Branche & Bedrijf 1880

UTRECHT – Routineboodschappen verkoper Stockon heeft zijn assortiment uitgebreid. Heinz, Unilever, Pepsico, Spadel, Douwe Egberts, Friesland Campina, Heineken, Nestlé en Procter&Gamble zijn hiermee via Stockon (verder) beschikbaar buiten het supermarktkanaal om.

Grote A-merken in Stockon

Bijzonder aan het businesmodel is dat Stockon niet meer dan een platform is. PostNL is de logistiek dienstverlener. Dat betekent dat fabrikanten die in de startup stappen hun eigen prijs- en voorraadbeleid moeten voeren. Voordeel is dat zij rechtstreeks leveren aan de consument. De supermarkt – on- en offline – wordt daarmee buitenspel gezet. Overigens zitten bij deze uitbreiding de fabrikanten nog maar deels zelf aan het stuur.

Soms nog inkoop via derden

Stephan Bosman: ‘Met een aantal early partners/fabrikanten hebben wij al een D2C-afspraak. Met een aantal zijn wij nog in gesprek. Wij bereiden ons assortiment wekelijks uit op basis van de vraag van de consument.  Dit wil niet zeggen dat wij daarmee de sourcing dan ook direct met de fabrikant geregeld hebben. Een deel van ons assortiment wat wij nu nog niet rechtstreeks sourcen bij de fabrikant kopen wij nu tijdelijk nog in bij derden. Inmiddels sourcen wij meer dan de helft van ons hudige aantal SKU’s al D2C. En elke week komen daar weer nieuwe bij.’

A-merken treden toe

De huidige uitbreiding van het assortiment laat een keur aan met name A-merken zien. Het eigen merk komt van Colruyt. Fabrikanten die dus nu actief in het project stappen of hun assortiment via het platform uitgebreid zijn worden zijn onder andere Heinz (Honig), Unilever (Conimex en Unox), Pepsico (Pepsi), Spadel (Spa), Douwe Egberts, Friesland Campina (Friesche Vlag), Heineken, Nestlé (babyvoeding) en Procter&Gamble (Always). De uitbreidingen zijn in avondeten, ontbijt & lunch, dranken, tussendoortjes, persoonlijke verzorging, baby, huisdieren en huishouden.

Stockon is experiment van PostNL

Stockon is het experiment van PostNL en twee internetondernemers Stephan Bosman en René Hansen. De aanbieder onderscheidt zich door een tweewekelijkse boodschappenservice ‘die leert wat jij nodig hebt en dit als eerste food-commerce speler door heel Nederland gratis bij je thuis bezorgt.’ Het bedrijf ging eerder als pilot van start onder de naam Stockit.

Assortiment is in opbouw

De aanbieder begon met een aanbod van 2000 producten. Vanaf het begin was de ambitie om het assortiment flink uit te breiden. Stockon begint met houdbaar, maar gaat straks ook vers aanbieden. Het bedrijf wil slim uitbreiden in de repeterende voorraad: geen biefstuk, maar wel de terugkerende melk, yoghurt, Optimel, kwark, vleeswaren, kaas, komkommer, appels, rode paprika.

Lees ook: businessmodel Stockon uitgelegd

Lees ook: Geschiedenis van e-commerce

Reageer op dit artikel