nieuws

AH gooit organisatie winkels op de schop

Branche & Bedrijf 29017

AH gooit organisatie winkels op de schop

ZAANDAM – Albert Heijn werkt aan grote veranderingen in de manier waarop winkels worden geleid. Volgens insiders moeten sommige AH’s in de toekomst een supermarktmanager delen.

Dat laten meerdere bronnen binnen Albert Heijn onafhankelijk van elkaar aan Distrifood weten.

‘Eén sm voor meer winkels’

‘Kleinere filialen schijnen samen één supermarktmanager te krijgen’, laat een AH-ondernemer weten. Een andere franchiser bevestigt dat er wijzigingen aan zitten te komen. Hij weet te melden dat er, afhankelijk van de grootte van de winkel, een teamleider bijkomt en dat de functie asm (assistent-supermarktmanager) wordt geschrapt. Nog weer een bron zegt dat er nieuwe functies komen, één daarvan zou ‘winkelcoördinator’ zijn. Een bedrijfsleider van een AH-filiaal heeft dat niet gehoord, maar hij weet te vertellen dat agf onder de afdeling Verkoop gaat vallen in plaats van onder Verkoopklaar, wat nu het geval is. ‘Maar Albert Heijn doet extreem vaag over het geheel’, voegt hij toe.

Reactie AH: pilots met nieuwe organisatie

Dat verschillende ondernemers en bedrijfsleiders andere veranderingen melden, is niet gek. Albert Heijn laat in een reactie op vragen van Distrifood weten dat er momenteel in een twintigtal pilotwinkels, verdeeld over Nederland, wordt bekeken wat er wel en niet werkt, zonder in te gaan op wat er precies wordt getest. In een intern bericht, dat eind deze week is verspreid onder sm’s, asm’s en franchisers, meldt Albert Heijn dat de pilots naar verwachting tot en met de zomer lopen. ‘Op basis van de uitkomsten bepalen we vervolgacties. (…) We testen verschillende varianten van onderdelen om het beste model te ontwikkelen. (…) We gaan het samen ontdekken. Dat is een werkwijze die past bij deze tijd en bij onze overtuiging dat veranderingen in de winkel alleen succesvol zijn als we ze samen met onze winkels ontwikkelen.’

Laatste aanpassing winkelmodel 12,5 jaar geleden

Albert Heijn legt in het bericht wel uit waarom het nu een logisch moment zou zijn om het winkelmodel, dat voor het laatst 12,5 jaar geleden werd aangepast, onder de loep te nemen. ‘We vragen ons af: sluit onze winkelorganisatie nog voldoende aan op de veranderende wensen van onze klanten en op onze Albert Heijn-strategie? Hoe gaan we om met nieuwe ontwikkelingen en trends, zoals de integratie van technologie in onze winkels? En, aan de andere kant, de behoefte aan persoonlijk contact, beleving en creativiteit?’

Reageer op dit artikel