nieuws

Actie-omzet A’dam piekt na start nieuw folderbeleid

Branche & Bedrijf 2454

Actie-omzet A’dam piekt na start nieuw folderbeleid

AMSTERDAM – De actie-omzet in Amsterdam is in de eerste maanden van dit jaar flink gestegen, terwijl buiten de grenzen van de hoofdstad er juist sprake is van een daling.

Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat de promotie-index is  gegroeid naar 108 in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Landelijk is de index juist gezakt naar 98. Een oorzaak van het verschil tussen de situatie in de hoofdstad en de rest van het land kan GfK niet geven.

Folderbeleid aangescherpt

Saillant is dat de opmerkelijke stijging zich heeft afgespeeld in een tijd dat het folderbeleid in Amsterdam is aangescherpt. Sinds 1 januari mogen folders alleen door de brievenbus wanneer er een ja-sticker is geplakt. Verschillende retailers, waaronder Dirk en Vomar, sporen Amsterdammers nu aan de sticker te gebruiken. Klanten van de supermarktketens die de sticker bevestigen, krijgen een kortingenboekje met zogenoemde gouden voordeelvouchers.

Rolzitting over de folders

Of de stijging van de index het gevolg is van maatregelen door supermarkten, is op dit moment speculeren. Wat wel duidelijk is, is dat de gemeente Amsterdam zich inmiddels bij het gerechtshof Amsterdam heeft gemeld voor de zogenoemde rolzitting over de folders. Tijdens een rolzitting bekijkt de kantonrechter hoe de zaken ervoor staan. Naar aanleiding van deze zitting beslist de rechter hoe de procedure verder gaat. Folderverspreiders Spotta en MailDB gaan in hoger beroep tegen de uitspraak van de rechter over de invoering van de ja-ja-sticker door de gemeente Amsterdam. Op 22 november 2017 oordeelde de rechtbank dat de gemeente Amsterdam deze sticker mag invoeren. Binnen zes weken na de rolzitting worden de inhoudelijke argumenten aan het gerechtshof voorgelegd. Een uitspraak wordt eind 2018, begin 2019 verwacht.

Boze reacties

De folderverspreiders vinden dat het invoeren van de sticker onzorgvuldig is gebeurd, gemeenten in feite niet over dit onderwerp gaan, de belangen van winkeliers worden geschaad en dat de maatregel is gebaseerd op onjuiste en niet bewezen milieuclaims. Zo is de gemeente volgens Spotta en MailDB niet in staat gebleken om op tijd de sticker te maken en te verspreiden. ‘Pas drie dagen voor de invoering waren deze stickers  beschikbaar, tot grote frustratie van burgers. Inmiddels heeft de gemeente de webpagina met de boze reacties van het internet gehaald’, beweert MailDB.

Zie ook: Dirk/Vomar: korting wapen in folderstrijd

Reageer op dit artikel