nieuws

Thuisbezorgd verwerkt 27,4 miljoen bestellingen

Branche & Bedrijf 1496

Thuisbezorgd verwerkt 27,4 miljoen bestellingen

AMSTERDAM – De Nederlandse tak van de internationale bestelsite voor maaltijden Takeaway.com heeft vorig jaar 27,4 miljoen bestellingen verwerkt. Het overgrote deel daarvan verliep via Thuisbezorgd.nl.

Dat blijkt uit vandaag naar buitengebrachte cijfers. Het betreft een toename van zo’n 30 procent. In 2016 bemiddelde het bedrijf in ons land bij de bestelling van ruim 21 miljoen maaltijden. Naast Thuisbezorgd.nl is het bedrijf in ons land ook actief met de besteldienst voor restaurantmaaltijden Scoober, maar die is maar goed voor 1,4 procent van de bestellingen. ‘Over het algemeen denken wij nog steeds dat een restaurantbezorgservice niet winstgevend kan worden’, zo meldt het bedrijf in het persbericht.

Eigen bezorgdienst blijft lastig

Takeaway.com werkt op basis van commissie als bemiddelaar tussen restaurants en klant, waarbij de restaurants de volledige afhandeling van de bestellingen verzorgd. Scoober heeft zelf koeriers in dienst die maaltijden thuisbezorgen. Die dienst werkt bijvoorbeeld samen met Burger King en KFC. ‘Het is een zeer uitdagende activiteit. Het is voor ons organisatorisch veel moeilijker om een bezorger op de elektrische fiets te laten stappen dan een order te ontvangen en door te spelen aan een restaurant’, zei Jitze Groen hier vorig jaar over in Het Parool.

Omzet in NL steeg ruim 35 procent

De omzet in Nederland steeg met 35 procent naar ruim €74 miljoen. Op alle markten gezamenlijk, het bedrijf is verder onder meer in België, Duitsland, Oostenrijk en Polen actief, kwam de omzet op jaarbasis 49 procent hoger uit op €166,5 miljoen. Onder de streep resteerde uiteindelijk een verlies van ruim €42 miljoen. Daarmee was het tekort ruim een derde hoger dan een jaar eerder. De marketingkosten vielen met krap €117 miljoen 41 procent hoger uit dan in 2016. Voor 2018 worden ook weer rode cijfers voorzien.

Reageer op dit artikel