nieuws

Maaltijdbox wint snel aan populariteit

Branche & Bedrijf 2905

Maaltijdbox wint snel aan populariteit

AMSTERDAM – Nederlanders zijn het nieuwe jaar ‘massaal begonnen’ met een maaltijdbox.

Dat stelt Maaltijdbox.com op basis van onderzoek. De website analyseerde de bezoekers- en verkoopstatistieken van de drie grootste maaltijdbox-vergelijkers in Nederland. Daaruit blijkt dat het aantal bezoekers in de maand januari 2018  met ruim 60 procent is gestegen in vergelijking met het gemiddelde maandelijkse bezoek in 2017.

Verkochte maaltijden

Ook het aantal verkochte maaltijdboxen nam in januari flink toe. Gemiddeld verkochten de aangesloten aanbieders in januari 60 procent meer maaltijdboxen via de vergelijkers. Grootste stijgers waren HelloFresh (+130 procent), Marley Spoon (+75 procent) en de Allerhande Box van Albert Heijn (+65 procent).

Afvallen en gezonder eten

‘De piek in januari zien we ieder jaar, maar de groei was nog nooit zo groot als dit jaar’, aldus Hans Kisteman, eigenaar van Maaltijdbox.com. in een toelichting. ‘Mensen starten het nieuwe jaar vol goede voornemens. Afvallen en gezonder eten zijn daar twee belangrijke voorbeelden van. Maaltijdbox-aanbieders spelen hier met hun reclame-uitingen handig op in. In combinatie met de interessante welkomstkortingen is een groot deel van de Nederlanders plots begonnen met een maaltijdbox’.

Markt  volwassener

Kisteman ziet de groei voorlopig nog wel doorgaan. ‘De maaltijdbox-markt is de afgelopen jaren volwassener geworden. Het aanbod is toegenomen, de bezorging is flink verbeterd, en de boxen sluiten steeds beter aan bij individuele groepen. Zo zijn er boxen speciaal voor vegetariërs, veganisten, of mensen met een gluten dieet. Maar ook biologische boxen en de familieboxen zijn razend populair. Bij de populaire aanbieders HelloFresh en Marley Spoon kunnen consumenten wekelijks kiezen uit 12 nieuwe recepten en ook dit wordt enorm positief opgepakt’.

Kortere bereidingstijd

De jongste trend is een nog kortere bereidingstijd. ‘De meeste aanbieders streven al naar een maximale bereidingstijd van 30 minuten, maar dit is blijkbaar nog niet snel genoeg. Zo introduceerde Marley Spoon vorig jaar de Bliksemsnelle recepten en kwam HelloFresh met haar Quick & Easy Box. Dit zijn 20-minuten recepten met slechts vier bereidingsstappen zodat je nog sneller aan tafel kunt’, verklaart Kisteman.

 

Lees ook: markt maaltijdboxen is €225 miljoen waard

Reageer op dit artikel