nieuws

‘Jumbo schoot weinig op met prijsoffensief’

Branche & Bedrijf 3717

DEN HAAG – De grootschalige campagne met prijsverlagingen in vooral huismerken heeft Jumbo eigenlijk niets opgeleverd. De prijsverschillen met de concurrentie zijn nog ongeveer even groot als twee jaar geleden.

‘Jumbo schoot weinig op met prijsoffensief’

Dat blijkt uit de jongste prijspeiling van de Consumentenbond, zoals die vanmorgen naar buiten is gebracht. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat Picnic verrassend de goedkoopste is met A-merken, terwijl Aldi en Lidl met huismerken de voordeligste zijn. In de uitwerking van het onderzoek besteed de Consumentenbond extra aandacht aan Jumbo. Zo komt de organisatie tot de conclusie dat als het op A-merken aankomt, Jumbo ruwweg drie verschillende prijslijnen heeft, die onderling in prijs flink verschillen. ‘Het prijsverschil hangt vooral af van de nabije concurrentie, blijkt uit ons onderzoek naar supermarktprijzen. Is er geen of alleen een duurdere supermarkt in de buurt, dan zijn de prijzen doorgaans hoger dan wanneer er meer of voordeliger concurrentie nabij is.’

Hoogvliet en Jumbo flinke prijsverschillen

Dit geldt overigens ook voor Hoogvliet, die bij huismerken door de Consumentenbond in een ‘laag’ en ‘hoog’ wordt verdeeld. Heel verrassend is deze conclusie van de bond rond Jumbo natuurlijk niet, gezien de lokale laagste prijsgarantie van Jumbo. De bond heeft de verschillen echter ook gekwalificeerd en ‘dat kan flink schelen’. ‘Zo kost een beker Almhof Griekse stijl-yoghurt bij een duurdere Jumbo €1,61 en bij een voordelige €1,49.’ Ook bij de Hellmann’s Real Mayonaise zijn de prijsverschillen groot. Bij Jumbo Almelo kost een pot €2,19 en bij Jumbo in Wierden €2,65. Bij Hoogvliet worden voor dezelfde fles Robijn Color prijzen van €7,29 en €4,99 gemeten. Een compleet overzicht van de goedkope en dure Jumbo’s en Hoogvliets staat op de site van de Consumentenbond.

Huismerkoffensief Jumbo leverde weinig op

Ook over het grote huismerkoffensief van Jumbo van vorig jaar trekt de Consumentenbond kritische conclusies. ‘Jumbo verlaagde eind vorig jaar juist met veel bombarie zijn huismerkprijzen. Hierdoor ontstond een kleine huismerkenoorlog, waarmee de aanstichter zelf nauwelijks iets opschoot. Want Jumbo is, vergeleken met ons onderzoek van twee jaar geleden, onveranderd iets voordeliger dan gemiddeld.’ Branchebreed is het prijsverschil tussen A-merken en huismerken in de supermarkten opgelopen tot gemiddeld 36 procent. Het grootste is het prijsverschil bij Dirk, 40 procent, en Deka en Vomar (ieder 39 procent).

Zie ook: Prijsafstand huismerken AH en Jumbo groeit

 

Reageer op dit artikel